ARENDAL: — Vi etablerer oss med en bilvrakpresse på Høgedal eller i Froland. I tillegg tenker vi oss innleveringsstasjoner på Lund i Kristiansand og muligens på Evje. Så fort vi har fått konsesjon er vi i gang. Målet er å samle inn alle vrakpantbiler i Agder-fylkene, sier Rune Midtstøl i Midtstøl Transport.

Midstøl inngår avtalen med Bilgjenvinning AS, som samarbeider med bilimportørenes returselskap Autoretur AS.

De streikende bilopphoggerne er overrasket. Bilopphoggerne streiker på andre uka for å få en bedre avtale med bilimportørene, som nå altså har svart med å inngå en overraskende avtale med Midtstøl Transport.

— Kan det gå an? utbryter bilhogger Zaia Poles i Lillesand.

Poles og hans kolleger er tvilende til at Midtstøl får konsesjon, så lenge det allerede er seks slike tillatelser på Agder.

EGEN PRESSE.

— På Høgedal har vi fast dekke og oljeutskiller. Vi satser på pressing i egen presse og raskt bortkjøring av de knuste vrakene. Konsesjon bør ikke være noe problem, sier Rune Midtstøl.

— Vil dere kontakte de etablerte bilopphoggerne for å invitere til et samarbeid?

— Nei. Vil de snakke med oss, får de ta kontakt, sier Midtstøl.

Streikende bilopphoggere har gitt uttrykk for at det kan bli kroken på døra om ikke bilimportørene vil betale noe ekstra for miljøsannering av bilene.

Fra 1. januar i år får bilopphoggerne kun betalt for det stålet som gjenvinnes av bilvraket.

TRANSPORT.

— Vi mener det skal gå an å drive med bare stålprisen som inntektsgrunnlag. Vi skal ikke drive med delesalg og lagring av bilene, sier Midtstøl.

Midstøl Transport driver i dag en større gjenvinningsstasjon for næringsavfall og bildekk på Høgedal i Arendal.

— Det avgjørende for å inngå en slik avtale er at vi har egne lastebiler og et godt transportsystem, sier Frode Midtstøl, som driver firmaet sammen med sin bror Rune.

— Er det noen vits å streike lenger nå som det er inngått en avtale med Midtstøl?

— Vi må holde sammen og fullføre det vi har startet. Streiken fortsetter, sier Tore Bjørn Jørgensen i Bosvika Bil AS i Risør.

— Om Midtstøl vil gjøre dette «gratis» må de bare sette i gang. Men det kan bety kroken på døra for oss, sier Terje Abrahamsen i Mørlandsmoen Bilopphugging.

— Dette er ukjent for oss, men betyr i så fall at det blir to steder i Kristiansand å levere vrakpantbilen. Vi fortsetter, sier Ole Johan Myrene i Bjarne Johansen Bil-Demontering.