KRISTIANSAND: — Egentlig er det jo fantastisk flott at Kristiansand-regionen vinner i konkurransen, men vi kommer til å kvele oss selv hvis ikke vi blir meget dyktige på planlegging fremover, sier distriktsveisjef Johan Mjaaland.

Bygges

Bare i Sørlandsparken er det nesten 30 byggeplasser akkurat nå. Parken skulle ha ledig plass i 40 år, den har i fem, seks.

Og det vil bare fortsette:

— Vi handler for mellom 40 og 50 prosent mer i år enn vi gjorde i 2003, viser helt nye tall. Handelsbransjen stipulerer faktisk hele 1100 nye arbeidsplasser det neste året, bare i Kristiansand, sier direktør Tom Chr. Bredesen i Kristiansand Næringsselskap. Han opplyser at detaljhandelen i Kristiansand-regionen øker mer enn noe annet sted i landet, men kan foreløpig ikke gi eksakte tall i kroner og øre.

Han minner også om at Kristiansand-regionen øker med 1000 nye innbyggere (nye kunder) i året - og at mange kommer for å jobbe innen forskning og ingeniørfag, altså høyinntektsgrupper. Dessuten fører kina-importen til prisfall, mens reallønnen bare øker.

800 vogntog

Veksten i alle deler av regionen, skaper også transport.

Daggamle tall fra veivesenet viser at det nå kjører 800 vogntog forbi Dyreparken hvert døgn. Det er omtrent dobbelt så mange som for bare fire år siden.

Privatbilismen øker også. På Sørlandets mest trafikkerte vei, Vesterveien, passerer det nå godt over 40.000 biler hver dag. Det er nokså nøyaktig 1000 flere i døgnet enn for ett år siden. Fra januar i fjor til januar i år økte bilismen med 7,1 prosent!

Det store spørsmålet på konferansen mellom politikere og næringslivet på Hotell Norge i går, var hvordan Kristiansand-regionen skal fortsette å vinne i kampen mot andre, uten at det ødelegger mer enn det gagner.

Kameler?

Bjarne Ugland, varaordfører i Kristiansand, tror fremtidig vekst må komme i grensene mellom Kristiansand og nabokommunene.

I områder som Sørlandsparken, Mjåvann-traktene og mellom Mosby og Kvarstein.

Leder i byutviklingsstyret, Hans Otto Lund, tror løsningen er at Kristiansand sluker kameler.

— Vi må godta at boligområder blir vekstnæring i kommunene rundt, mens vi som storby sikrer plass til næringsetableringer, sier han.

Og det er nettopp det som nå skal avtales. De sju kommunene i Kristiansand-regionen skal fram til 2009 lage en felles arealplan om hvor ting skal være.

Men går det fort nok?

Netthandel-gründer Einar Ø. Brandsdal fortalte forsamlingen om sitt nye bygg på 13.000 kvadratmeter på Mjåvann.

— Mjåvann var eneste sted med klargjort, ledig tomt. Hadde jeg ikke fått den, hadde bedriften stoppet opp. Dere må få ferdig flere, sa Brandsdal til politikerne.

Bedriften hans omsatte for 4,6 millioner for fem år siden. I år passerer han 300.