ARENDAL: Avisen har i flere måneder jobbet med å få på plass Stein Gauslaas etterfølger, og i dag ble det altså klart at Ljøstad får jobben. Den nye sjefen er klar til å overta avisen i løpet av høsten.

— Det er litt sånn som å komme hjem og tilbake til medie, for det var i Agderposten at jeg hadde min første jobb, forteller Eivind Ljøstad, til fvn.no.

Ljøstad startet sin journalistiske karriere som 20-åring i Agderpostens sportsredaksjon. Etter det har han hatt en rekke jobber i Dagbladet, som journalist, sportssjef, redaksjonssjef og nyhetsredaktør, før han tiltredte stillingen som leder i kommunikasjonsbyrået Dale+Bang 1. august 2007. PR-mann i to år

  • Det har vært lærerikt og nyttig å se mediebransjen fra utsiden. På den annen side så blir man bevisst på at man er et mediemenneske, sier Ljøstad, som har savnet nyhetspulsen og det å være med å prege samfunnet fra et journalistisk perspektiv.

Klubbleder i avisen, Irene Hegge Guttormsen, synes at ansettelsen er spennende.

— Jeg synes at det blir veldig spennende med en ganske ung redaktør som har lokal forankring og en god CV, sier hun til fvn.no.

- Er dere ikke skeptiske til å hente en redaktør fra reklamebransjen?

— Neida, han har ikke vært der så lenge og har vært mye lengre i avisverdenen, sier Hegge Guttormsen.

Fornøyd med valget

Nåværende redaktør i Agderposten, Stein Gauslaa, mener at ansettelsen er positivt.

— Jeg synes at det høres bra ut og er blant navnene som man har hatt i tankene. Det er en erfaren medieperson som både har lokal erfaring og rikserfaring, sier Gauslaa til fvn.no.

- På hvilken måte skal du være med å prege Agderposten?

  • Jeg har fulgt Agderposten i alle år og har alltid likt det nyhetsfokuset de har. Da jeg jobbet i Dagbladet siterte vi ofte Agderposten, fordi de er gode på nyheter. Det vil jeg være med å bidra til at vi blir bedre på.

Han understreker likevel at han kommer til en velfungerende arbeidsplass, hvor det ikke er noen umiddelbare snuoperasjoner som må taes, men å møte de utfordringene som han mener mediabransjen generelt står ovenfor

— Først møttemediebransjen endrede leservaner, deretter reduserte inntekter, som følge av finanskrisen, så det er hardt press fra mange kanter.

Han er likevel overbevist om at folk alltid vil ha behov for medier og noen som bringer nyheten ut til dem.

— Derfor ligger det mange muligheter der også. Jeg tror Agderposten har mange fine år framfor seg, konkluderer han.