KRISTIANSAND: – Offentlig ansatte kan miste parkeringsprivilegiene de har nå. Hvorfor skal de offentlig ansatte ha gratis parkering? Det kommer til å bli diskutert i tiden fremover ettersom det allerede står i handlingsprogrammet, sier Hans Otto Lund (H) i prosjektgruppen «Jeg kjører grønt».

TRANSPORTVANER.

Kampanjen «Jeg kjører grønt» ble satt i gang for å endre transportvanene til utvalgte bedrifter i Kristiansand. Rapporten viser at de som syklet før kampanjen fortsatt gjør det, mens de som prøvde ut buss har gått tilbake til bilen.

– Flere velger bilen foran bussen på grunn av dårlig busstilbud og høy pris. Antall avganger må økes samtidig som prisen på en billett blir satt drastisk ned. Dagens pris må ned mellom 50 til 70 prosent, mener Lund.

Ansatte i bedriftene som var med i prosjektet fikk to valg. De kunne enten velger sykkelutstyr for tusen kroner, eller en måned gratis med bussen.

– Rapporten viser at kampanjen er veldig vellykket. Vi har fått gode tilbakemeldinger for hvilke tiltak som må brukes, hvis man ønsker å minske bruken av bil. Det viser jo seg at mange er villig til å endre transportvaner om det ligger en gulrot klar, forklarer Lund.

Lund mener det bør være mulig for bedrifter å sponse sine ansatte med lignende tiltak som i kampanjen «Jeg kjører grønt».

GRATIS.

– De fleste tilbakemeldingene vi har fått er at bussen bør være gratis, men det er ikke en løsning vi ser på. Da kan vi risikere at de som allerede sykler og gå blir fristet over på bussen. Det som derimot bør være mulig er at bedrifter subsidierer for eksempel busskort. Det blir da skattebelagt, noe som for meg er helt ubegripelig. Her bør det ligge en klar miljøgevinst som departementet bør se på, sier Lund.

Ordfører Per Sigurd Sørensen er klar over problemene med bussen i Kristiansand.

– Vi jobber kontinuerlig med å bedre busstilbudet i Kristiansand. Det er viktig at bussen blir gjort enda mer attraktiv for folk. Vi ser også på prisen på bussen, men det vil bli en enorm økonomisk kostnad om den skal settes kraftig ned, forklarer Sørensen.

Sørensen peker på at kommunen allerede har fått 17 millioner ekstra de skal bruke på kollektivtransport. Han kan likevel ikke love at bussen blir billigere.

– Ettersom vi har gjort konkrete tilbake for å bedre kollektivtilbudet, har vi også fått belønning i form av ekstra midler. Det blir brukt på forbedring av busstilbudet, oppgradering av busstraseer og mer tilrettelegging for bruk av sykkel. Vi håper selvsagt at bussen skal bli bedre og bedre, slik at får flere til å bruke den.

I 2007 startet prosjektet «Jeg kjører grønt» i regi av Kristiansand kommune og ATP-prosjektet. Prosjektet tilbød gratis månedskort på bussen i en måned eller sykkelutstyr for tusen kroner.

Resultatet av prosjektet viser at de som sykler fortsetter med det, mens de som prøvde ut bussen velger å gå tilbake til bilen.

Deltakerne i prosjektet er misfornøyd med frekvensen i busstilbudet og prisen på bussen. Hans Otto Lund i prosjektgruppen mener bussprisen må ned mellom 50 til 70 prosent. Det blir for kostbart, mener ordførere i Kristiansand, Per Sigurd Sørensen.