KRISTIANSAND: — Dersom noen virkelig ønsker å komme inn i landet for å misjonere for en organisasjon eller bevegelse, er det ikke mulig å stanse dem. De trenger ikke å opplyse at de vil være misjonærer, men får innpass på annet grunnlag, sier Dagfinn Ulland, leder for den teologiske seksjonen på Høgskolen i Agder.Siden begynnelsen av nittitallet har Ulland arbeidet med sektoffer-problematikk, og han har hatt rundt 100 personer til sjelesorg eller intervju. Han er også i kontakt med arbeidet som pågår ved Institutt for sjelesorg på Modum Bad. Her ytes det hjelp til dem som har vært utsatt for maktovergrep i en religiøs gruppe.Utgangspunktet er at biskop Olav Skjevesland i gårsdagens avis uttaler at misjonærer fra skadelige sekter og grupperinger bør kunne stanses på den norske grensen. Han mener at man kan dra lærdom av erfaringene blant annet fra Scientologikirkens virksomhet, som har gitt mange mennesker psykiske og økonomiske problemer i etterkant.- Det er ikke mulig å hindre folk i å utøve sin religion her i landet. Religionsfriheten kan imidlertid brukes som dekke for andre interesser, for eksempel selvutviklingskurs med et religiøst tilsnitt der det økonomiske utbyttet ligger bak, sier Ulland, og i så måte er det et stort utvalg på det alternative markedet.- Jeg er opptatt av å komme bort fra begrepet sekt. Sekter er ikke uhyrer som kommer over oss utenfra. Vi kan finne skadelige psykososiale mekanismer i mange sammenhenger, både i politikken og på bedehuset. Alle steder der en autoritær ledelse ikke tåler kritikk, er et sted hvor maktovergrep kan forekomme, og budskapet forsterkes med en gang man tar Gud til inntekt for sin egen makt. Det er et større problem enn man normalt tror.- Finnes det ikke sekter som du vil advare mot?- Jeg har ikke frimodighet til å peke ut den og den gruppen som skadelig. Vi bor dessuten i lille Norge, ikke i USA. De skadelige gruppene vil være et randfenomen her i landet, men jeg vil være på vakt mot autoritære bevegelser med økonomiske interesser. For øvrig anbefaler jeg at man retter et selvkritisk blikk mot all religiøs virksomhet.En autoritær lederstil har spesielt gode vekstvilkår i en religiøs tett sammenheng. En sterk leder kan også komme til å benytte betroelser, og fortrolige opplysninger kan bli et maktmiddel som lett kan misbrukes overfor sektmedlemmer.- Jeg skulle ønske at skoler og menigheter lærte ungdommer å være kritiske overfor sterke ledere og ga dem noen råd på veien. De bør kunne stille kritiske spørsmål uten problemer, sier han, som selv har møtt en ungdom som fikk vite at han var besatt av en kritikk-demon.