KRISTIANSAND: — Som redaktør og pressemann vil jeg ønske en ny avis hjertelig velkommen til Kristiansand. Jeg tror det vil skjerpe vår egen journalistikk og utvikle pressemiljøet i Kristiansand, sier sjefredaktør Finn Holmer-Hoven i Fædrelandsvennen.Som avisen hans skriver i dag, har Th. Brøvigs Rederi, Farsunds Avis og prosjektmaker Svein Erik Helvik gått sammen om å blåse nytt liv i planene for lokalavisen Kristiansands Avis. Målet er å ha første utgave klar tidlig på nyåret.- Selv om en konkurrent er velkommen, synes jeg det er spenstig å gå inn med midler i prosjektet. Vi kjenner ingen eksempler etter krigen - dessverre - på at nyetablerte, lokale dagsaviser har klart seg, fremholder Holmer-Hoven.Han ser det som lite sannsynlig at Kristiansands Avis blir noe økonomisk eventyr for eierne.Åpen for samarbeid

— Kommer de til oss for å snakke om et forretningsmessig samarbeid på trykking og distribusjon, er vi helt åpne for det. Konkurransen kommer på det redaksjonelle produktet og i annonsemarkedet, kommenterer administrerende direktør Lars Erik Torjussen i Fædrelandsvennen.Han legger til at Farsunds Avis, Lindesnes og Fædrelandsvennen allerede har konkrete planer for et distribusjonssamarbeid i Farsund og Mandal.- Hva betyr Kristiansands Avis for Fædrelandsvennens morgenavisplaner?- Uavhengig av det som er kommet fram de siste dagene, har vi vurdert på nytt å legge om til morgenavis. Saken ble luftet uformelt i et styremøte nylig, røper Torjussen.Han legger til at presset på å få nyheter fram til mottagerne er blitt mye sterkere enn før.- Frokost-TV i to kanaler, Internett og riksaviser fra tidlig om morgenen - leserne kan orientere seg mange andre steder enn i Fædrelandsvennen. Dessuten vet vi at en avis som kommer tidlig på dagen, blir lest og brukt av flere, sier direktøren.Nummer to

Også Lars Erik Torjussen er tvilende til økonomien i et nytt lokalavisprosjekt. Han ramser opp nummer-to-avisene i Stavanger, Bergen, Bodø og Skien/Porsgrunn.- Alle sliter. Det er tøft å være nummer to i markedet, trenden de siste årene har vært at nummer-en-avisene har styrket seg, forteller han. Samtidig understreker han at Norges avisflora tross alt er større og mer variert enn i de fleste andre land.- Vi har sett på dette selv. Kapitalmessig må det nok legges inn 20-25 millioner kroner ved oppstart, og eierne bør være forberedt på å gå inn med like mye på et senere tidspunkt. Det er ikke uten grunn at de store, proffe mediekonsernene ikke gjør slikt lengre, sier Lars Erik Torjussen.