GRIMSTAD: 12 prosent av samlet tonnasje er hjemmehørende i Agder, og fortsatt er det Grimstad som utgjør tyngdepunktet i maritim næring på Agder.Det var en relativt optimistisk stemning på pressekonferansen i forbindelse med Sørlandsredermøtet. Selv om markedet er trangt for tiden, klarer de lokale rederiene seg bra takket være spesialisering og langsiktige avtaler. Eneste skjæret i sjøen er rekruttering.— Etter at refusjonsordningen ble opphevet er det blitt færre lærlinger og kadetter. Hos oss i JJ Ugland-selskapene har vi kuttet fra 16 til 11 lærlinger som en direkte konsekvens av at refusjonsordningen ble inndratt, sier nyvalgt leder i Aust-Agder Rederiforening, Øivind O. Larsen.Tirsdag ble det kjent at Norges Rederiforbund vil bevilge sju millioner kroner over en toårsperiode for å stimulere rederiene til å fortsette å rekruttere ungdom til maritime yrker.- Det er mulig vi vil kunne ta inn flere lærlinger og kadetter med denne nye støtten, sier Larsen.Årstein Jærnes i Rasmussen Maretime Services i Kristiansand er leder i Kristiansand og Farsund Rederiforening. Også Rasmussen kutter antall lærlinger i år, og Jærnes tror ikke de sju millionene fra Rederiforbundet sentralt vil endre situasjonen.- 1999 vil bli et dårlig år for næringen. Men det ser ut til at de fleste, inkludert sørlandsrederiene, har ryggrad til å mestre de dårlige markedsforholdene. Det viktigste for næringen framover er å sikre rekruttering. Derfor har vi bevilget 3,5 millioner kroner årlig i en toårsperiode, sa adm. dir Rolf Sæther i Norges Rederiforbund under tirsdagens pressekonferanse i Grimstad.- Jeg har god tro på at vi skal klare oss godt på Sørlandet også i framtiden. Men for å klare det må vi spesialisere oss på teknisk krevende og økonomisk krevende nisjer som bøyelastere, gass, bilskip. Bulk og tank har en mye lavere «inngangsbillett», og det er lettere for andre å hoppe inn og ut etter som markedet endrer seg. I et høykostland som Norge, ligger framtiden i spesialisering, mente Årstein Jærnes.Rederiforbundet har for tiden 143 medlemmer i Agder-fylkene, og sørlandsrederiene eier og/eller driver 178 skip.