GRIMSTAD:— Saken er i bero, men i de beste hender, sier Irma Salo Jæger (f.1928). Hun forteller at den store glassfrisen (20 x 1,5m), er lagret på Gimlemoen i Kristiansand.- Skal kunstverket plasseres i nybygget til HiA på Gimlemoen?- Foreløpig virker det som om det ikke er noe egnet sted for det. Jeg kan ikke se at det er mulig. Om det skal bli Gimlemoen, vil man vite når man går nærmer inn på bygningene der. Jeg har ikke satt meg så grundig inn i disse bygningene, sier Salo Jæger. Hun vant konkurransen om utsmykking av aulaen i Grimstad i 1968, og i 1972 var det omdiskuterte kunstverket på plass. «Den hemmelig skrift» er et viktig arbeid for Salo Jæger, som er en av modernismens viktigste kunstnere i Norge. For fire år siden fant hun ved en tilfeldighet ut at deler av kunstverket var skåret ut for å gi plass til en branndør og at rommet var gjort om til et arbeidsrom. Hun meldte saken til Utsmykkingsfondet, og i fjor ble kunstverket reddet og tatt vare på av Harald Solberg på Bomuldsfabriken. Salo Jægers ønske er at «Den hemmelig skrift» skal plasseres i et stort rom hvor det kan stråle i alle sine farger.Små muligheter

Kunstneren har samvittighetsfullt besiktiget lokalene på HiA i Grimstad i juni i år sammen med prorektor Ellen Frivoll, som leder det kunstfaglige utvalget ved høyskolen.-Det er ikke store muligheter der. De har foreslått den gamle veggen, der det hang før, men å henge det høyere opp og fjerne skilleveggen. Men rommet er svært forandret, det er blitt et arbeidsrom. Folk ville brekke nakken hvis de skulle se det, mener kunstneren.-Høgskolen i Agder ønsker å beholde kunstverket og ta godt vare på det. Nå venter de bare på svar fra deg.- Hvis det finnes et egnet sted vil jeg naturligvis at det skal være der. Jeg korresponderer med Frivoll om dette. Saken er åpen og jeg vet at de fryktelig gjerne vil beholde det i Grimstad. Jeg har ikke svart ennå. I uken som kommer skal jeg konkretisere saken, lover Irma Salo Jæger som har det travelt med avslutning av en stor utstilling i Oslo.