NY BIL KRISTIANSAND: Volvo har fornyet hele sin modellrekke i løpet av få år. Med S40 og V50 er Volvo-serien nær komplett, nå mangler bare spesialmodellene som for eksempel en ny cabriolet. Den kommer den også. Volvo har vært flinke til å spenne forventningene høyt foran introduksjonen av sine to minste modeller, S40 og V50. Så mye oppmerksomhet har de skapt, at folk på gata snur seg etter en grå stasjonsvogn når den kommer trillende, på parkeringsplassen er det mange som gjør seg en ekstra runde rundt V50. Hvem skulle trodd det om en stasjonsvogn i mellomklassen? Prestisjemerke

Volvo etablerer seg som det europeiske prestisjemerket til Ford Motor Company. Med V50 trenger ingen lenger lure på hvor Volvo hører hjemme, dette er en bil i eliteserien. Volvo V50 representerer toppklasse fra ytterst til innerst.Utvendig bærer bilen karakteristika fra storebror V70 med høy skulderlinje, markert snute og enorme baklykter. Utseendet markerer kraft og styrke, men har likevel sine egne markerte trekk som for eksempel utenpåliggende dørhåndtak.Volvo har noen av de beste setene som er å oppdrive blant standardbiler. Setene i V50 er ikke noe unntak. Fører og passasjeren foran sitter særdeles støtt og godt i seter som har mange innstillingsmuligheter. Stoppingen og ryggstøtten er storveies, lårstøtten det samme. Men er selve sitteputa blitt noen centimeter kortere enn for eksempel i den større V70? Trangt bak

Plassen i baksetet er ikke overdådig, enkelte vil nok oppleve at det kan bli trangt å sitte bak en langbeint sjåfør. To ved siden av hverandre i baksetet har det skikkelig bra, tre voksne vil få det i overkant intimt. Takhøyden er god.Sette deg inn bak rattet i V50 og kjenn om ikke det gir en usedvanlig god følelse. Setene, det svakt ovale rattet med tre eker, instrumentene og den gjennomførte designen gir en god følelse av kvalitet. Midtkonsollen er verd et studium i seg selv. Aldri før at bildesignere presentert noe tilsvarende. En elegant, tynn bro mellom girspak og dashbordet rommer betjeningen for det avanserte klimaanlegget med to soner og audioanlegget. Det er verd å merke seg at V50 ikke har sigarettenner og askebeger som standardutstyr, det må en kjøper be om spesielt. Litt pepper

Litt pepper i alt som er bra med V50: Riktignok er det to flaske-/koppeholdere mellom forsetene, men det er ellers ganske sparsomt med de små lure stedene å legge fra seg småting i. Heller ikke midtarmlenet mellom forsetene fungerer optimalt. Det rommer riktignok et oppbevaringsrom, men armlenet er plassert for langt bak til å være et lene for armen.Kravene til en bil med så god kvalitet blir store. Selv om det kan synes som pirk, så virker det som om girspaken er plassert noen centimeter for langt fram. Det gjør ikke mye med automatgir, men med manuell giring må føreren hele tida strekke armen fremover for å nå girspaken. Fintfølende styring

Volvo V50 og S40 er bygd på samme plattform som Mazda3 og Ford Focus C-Max. Dette er begge biler med vært gode kjøreegenskaper. I V50 virker det som om de gode egenskapene er foredlet ytterligere. Styringen er så fintfølende at den faktisk krever litt tilvenning. Men når de gode relasjonene er opprettet mellom bil og fører, er det en sann fryd å ratte denne bilen.Prøvebilen var utstyrt med en 2,0 liters dieselmotor på 136 hk og et dreiemoment på uhyre 320 Nm tilgjengelig allerede ved 2000 omdreininger. Forbikjøringer er en lek med denne motoriseringen. Heldigvis er konstant fartsholder standardutstyr, for her er det fort gjort å havne på feil side av fartsgrensene.På langtur er V50 er fryd. Det er stille i kupeen, bare litt vindsus bryter roer når bilen cruiser av gårde. Dieselmotoren maler nesten lydlyst bortsett fra når gasspedalen trykkes noen millimeter for at bilen skal skyte fart.På svingete vei viser V50 at den trives med aktiv kjøring. Responsen er lynrask, styringen presis og avfjæringen har et maskulint preg. Noen vil kanskje føle bilen litt stumpete på hullete vei. Men uansett følelsen, Volvoen slipper ikke veigrepet.Kort oppsummert: Volvo V50 er en bil som er fullt på høyde med tyske prestisjemerker som BMW og Audi. Følelser og pris vil avgjøre, med startpriser litt under 300.000 kroner vil Volvo V50 kunne bli en tøff konkurrent for de etablerte.terje.andersen@fedrelandsvennen.no