MANDAL: En fersk norsk undersøkelse forteller at det er ekstreme forskjeller i leseferdigheter mellom elever i samme klasse. De svakeste får ikke god nok oppfølging.Nylig offentliggjorde Læringssenteret de norske resultatene fra en internasjonal undersøkelse om lesing og lesevaner hos tiåringer. Resultatet er alt annet enn oppløftende for norske barn.— De store forskjellene i leseferdigheter er et alvorlig signal. Det er helt nødvendig å jobbe mer systematisk med leseferdighetene på skolene, sier avdelingsdirektør Anne Berit Kavli ved Læringssenteret til Aftenposten.Kavli mener kartleggingen viser at skolene ikke har gode nok tiltak i forhold til de svakeste elevene.Undersøkelsen viser videre at flinke klasser kjennetegnes med mange gode lesere. Det er dermed ikke slik at noen få svært flinke elever trekker opp gjennomsnittet.Her er andre resultater:Jenter leser bedre enn gutter. De beste resultatene oppnås ved skoler i utkanten av byer. Byskoler oppnår nest best resultat. Elever med nynorsk som hovedmål gjør det dårligere i testen. Skoler med mange fremmedspråklige gjør det dårligere enn skoler med flest etnisk norske elever. Det er en svak positiv sammenheng mellom elevenes leseferdighet og foreldrenes lesevaner og antall bøker i hjemmet.