VALLE: — Nå regner vi med at rasfaren er over her langs Flåstrondi, sier prosjektleder Åvald Bakken i Statens vegvesen Aust-Agder. Han kikker opp mot de stupbratte fjellene som henger over riksvei 9 sør for Valle sentrum.31,2 millioner kroner er snart brukt for å rassikre den 2,8 kilometer lange veibiten. Riksveien som de siste årene er blitt bombardert med tonnevis av stein, er flyttet lenger ut i Otra, og store rasmurer og høye rasvoller blir anlagt mellom den nye veien og den gamle veitraseen.Den nye stamveibiten har fått en vakker kurvatur, nyduftende asfaltdekke og innbyr til høy fart. Forhåpentligvis vil den naturskjønne utsikten langs elva redusere den faren. Steinkunst

De er svært fornøyd med jobben som er gjort, både hovedentreprenør Mesta, byggherre Statens vegvesen og underentreprenør Uppstad Transport og Anlegg. Så har da også godordene haglet.Steinkunstner Jan Ove Hommo fra Vinje var i full gang med å bygge rassikringsmur da Fædrelandsvennen besøkte veiparsellen tirsdag. Redskapet hans var gravemaskin og byggematerialene flere tonn tunge steinblokker, funnet og sprengt ut langs anleggstraseen. Som om det skulle være med følsomme fingre, la Hommo stein på stein med gravemaskingrabben.- Det er ikke så mange som liker en jobb som dette, smilte Vinje-karen. Han vet at slike byggverk er utsatt for kritiske blikk fra så vel landskapsarkitekter som byggherrer og veifarende. Hommo trives bak spakene likevel. Denne jobben kan han. Solide murer

Murene langs Flåstrondi må være svært solide. I august løsnet ei steinblokk i fjellsiden over der Jan Ove Hommo nå jobber. Den smadret den påbegynte muren. Da var det å begynne forfra igjen og bygge enda mer solid.På baksiden av de fire meter høye murene og vollene blir det anlagt fanggrøft som skal hindre steinblokkenes videre ferd mot den nye veien.Den nye veiparsellen blir offisielt åpnet i begynnelsen av desember, en drøy måned seinere enn planlagt. Litt småforsinkelser med bru og murer har bidratt til dette. Stamveistatus

Riksvei 9 på denne 2,8 kilometer lange veibiten er nå opprustet til snau stamveistandard med 7,5 meter veibredde. Slik status skal hele riksvei 9 etter hvert få. Kjørebanen er to ganger tre meter.Broene er breddet ekstra ut med tanke på syklistene som det legges mer og mer til rette for gjennom Setesdal. Under den store fjellskjæringen sør for Flårenden bru er det plantet 360 trær som skal bryte ned inntrykket av sår i landskapet. Fra denne fjellskjæringen er det sprengt ut hele 9000 lastebillass fyllmasse til den nye veilinjen. Resten er hentet fra rasfjellet selv. Store urer under fjellsidene vitner om at her har reisende gjennom generasjoner hatt grunn til å frykte steinsprang.Forhåpentligvis er den frykten borte nå. Men helt sikker kan man kanskje ikke være. Over dalbunnen i Setesdal vil det mange steder alltid henge tre hundre meter steile, forrevne fjellsider. Det er derfor veien flyttes.johs.bjorkeli@fedrelandsvennen.no