TØNSBERG/KRISTIANSAND: Mens bomringen rundt Kristiansand er bemannet, har Tønsberg hovedvegfinans AS valgt et system der bomstasjonene er helt uten bemanning. Enten har bilistene abonnement eller så kommer regningen i etterkant. Tønsberg hovedvegfinans AS har en liten administrasjon, driften av de seks bomstasjonene er satt bort til Bro— og Tunnelselskapet i Bergen.Tønsberg har heller ikke myntautomater der bilistene kan betale for hver passering. Alt er automatisert. De som ikke har abonnement, får regningen i etterkant.- Vi startet 2. februar i år og har ikke noe fullt driftsår å vise til, sier administrerende direktør Sigmund Aasli i bomselskapet i Tønsberg. Driftskostnad på fem prosent

— Vi har budsjettert med 182 millioner kroner i inntekter i 2004, men de blir trolig ikke på mer enn 160-165 millioner. Driftskostnadene vil havne på ca. 8,8 millioner kroner. Det gir en driftskostnad på om lag fem prosent, sier Aasli. Bomselskapet har en låneramme i første del av prosjektet på 930 millioner kroner. Til nå er det brukt ca. 100 millioner av denne rammen. Renteutgiftene er ikke med i driftskostnadene på 8,8 millioner kroner. Adm. dir. Aasli sier at renteutgiftene er en kapitalkostnad og ikke en driftsutgift.Disse tallene står i skarp kontrast til bomringen i Kristiansand. For hver hundrelapp innbetalt går 36 kroner til drift og administrasjon av selskapet. Da er det tatt med rentekostnader til lån som ble opptatt for å holde E 18-utbyggingen i gang og til å bygge Prestheiatunnelen. Med lånerentene holdt utenfor var driftskostnaden i Kristiansand 21,7 prosent. Det vil si at for hver 100-lapp bilistene betaler inn til Kristiansand Bompengeselskap, går nesten 22 kroner ut igjen til drift og administrasjon. Ikke helautomatisk

— Når blir bomringen i Kristiansand automatisert, daglig leder Kjell Riseng?- Vi har ikke planer om å innføre samme system som i Tønsberg. Det vil være for store investeringer knyttet til en slik omlegging, sier Riseng.- Men fra 1. desember blir bomstasjonene ved Falconbridge og på Bjørndalssletta ubemannet fra klokken 2300 til 0600. I disse timene fjernstyres anleggene fra sentralen på Bjørndalssletta. I løpet av 2005, senest 1. januar 2006, skal alle bomstasjonene være ubemannet hele døgnet, sier han.Men mens bomselskapet i Tønsberg klarer seg også uten myntautomater, så skal det fortsatt være mulig å betale med klingende mynt i Kristiansand. Administrasjonen øker

Når de to store bomstasjonene i Kristiansand blir ubemannet om natten, reduseres behovet for bomvakter med 3,2 årsverk. Men ordningen med felles autopassbrikke og samordnet betaling for alle landets bomstasjoner, har ført til et betydelig merarbeid for Kristiansand bompengeselskap. Derfor vil 1,5 av de innsparte stillingene trekkes inn til administrasjonen for å følge opp utvekslingen av penger mellom landets ulike bomselskaper.Administrerende direktør Sigmund Aasli i Tønsberg hovedvegfinans AS sier at det blir feil å bare se på driftskostnader for å sammenligne driften av selskapene. Mindre trafikk gir en høyere prosent på driftskostnadene.terje.andersen@fedrelandsvennen.no