KRISTIANSAND: I disse dager starter HiA arbeidet med å lage ny strategiplan fra 2006. HiA skal ha klart for seg hva det innebærer å gå fra å være høyskole til å bli universitet.I et notat skriver HiA-rektor Ernst Håkon Jahr og arbeidsgruppen:— Mye tyder på at Agder Universitet bør samle virksomheten i én campus. En samlet campus ville kunne utvikle sterkere og mer samlende fagmiljøer, og lage bedre grunnlag for samarbeid på tvers av faggrensene.Arbeidsgruppen viser til at studentmiljøene i Grimstad og Arendal er ensidig kjønns-sammensatt med sykepleiestudiet ett sted og ingeniørstudier et annet.- Mye tyder på at ingeniørstudiene kunne bli mer attraktive dersom de var lokalisert i et større og mer heterogent miljø, slår gruppen fast, og sier at dagens tilbud ligger der de gjør av historiske grunner.Men ettersom det fremtidige universitetet er avhengig av velvilje, god kontakt og støtte fra regionen, ser arbeidsgruppen for seg at et mellomalternativ kunne være å samle virksomheten på to steder, i stedet for på fem plasser i dag (to steder i Grimstad, ett i Arendal og to i Kristiansand).Gjennom den kommende høsten og vinteren skal arbeidsgruppen møte sentrale personer på skolen og i samfunnet utenfor for å drøfte hva slags universitet Agder universitet skal bli. På bakgrunn av det skal HiA lage en strategi for en målrettet utvikling. Planløst

Til nå har støtten fra Cultiva og Sørlandets kompetansefond styrt skolen i en retning som ikke har vært bevisst planlagt. Og de fire satsingsområdene for doktorgrader på HiA er pekt ut på bakgrunn av hvilken kompetanse de ansatte har.- En har i mye mindre grad vurdert fagområdene ut fra studentrekruttering og finansieringsmuligheter, skriver arbeidsgruppen. Vil være nyttig

Gruppen mener at HiA må være nyttig for samfunnet omkring seg.- Nyttig for næringslivet, nyttig i sin region og nyttig i en større sammenheng. Det betyr blant annet at HiA må diskutere hvilke fag det kommende universitetet skal satse på, om noen som fins i dag må legges ned, og om det er riktig å tilby samme utdanning flere steder på Agder samtidig.Men arbeidsgruppen er helt klar på at Agder universitet IKKE skal bli et profesjons- eller yrkesuniversitet som legger hovedvekt på erfaringsbasert kunnskap.- Det vektlegger et kunnskapssyn som Agder universitet ikke ensidig kan identifiseres med. Agder universitet skal ta vare på og utvikle de akademiske universitetsidealene sammen med andre universiteter, og skal ikke fremstå som et alternativ når det gjelder kunnskapssyn og akademisk orientering, skriver arbeidsgruppen. For lav kompetanse

Gruppen ser det som et problem at ansatte på de gamle profesjonsstudiene på HiA, som sykepleie og lærerutdanning, har for dårlig kompetanse.- Det innebærer at skolen, ut fra et universitetssyn, ser betydelige utfordringer i at den faglige staben i flere av de viktige profesjonsutdanningene har for lav formell kompetanse, skriver gruppen. Næringslivet skal betale

HiA innser også at pengestrømmen fra det offentlige er i ferd med å stagnere, og at Agder universitet må hente penger fra andre kilder. - Agder universitet må gjøre seg mindre avhengig av statlige bevilgninger og søke utvikling i samarbeid med næringslivet og institusjoner i og utenfor regionen, slår arbeidsgruppen fast. I 2003 fikk HiA 88 prosent av midlene fra staten.Dette innebærer at HiA må utvikle seg til å bli et «åpent universitet» i forhold til samfunnet omkring. Universitetet skal integreres i samfunnslivet «der randsonen blir så aktiv at det kan være vanskelig å bedømme om en befinner seg i universitetet eller i omgivelsene».Arbeidsgruppen mener denne åpenheten er livsnødvendig.- Agder universitet vil ikke kunne overleve om ikke regionen identifiserer seg med universitetet og bidrar til dets faglige og økonomiske utvikling. Et lukket universitet, som passer sine hellige akademiske kuer, vil fort forfalle og forvitre, skriver arbeidsgruppen.Den slår også fast at «det vil i lengden ikke være mulig for HiA/Agder universitet å forholde seg til to regionale enheter på en god måte. Skolen kan ikke forholde seg til konflikter fylkene imellom. For skolen er det avgjørende at de to fylkene samles».Notatet finnes i HiAs nettavis