KVINESDAL: De siste dagene har det hendt at sjåførene i Sirdalsruta har lagt på kjettinger i Øvre Sirdal, men riksvei 42 fra Tonstad og riksvei 465 fra Kvinlog til E 39 i Kvinesdal er vanligvis godt brøytet eller strødd. Brøytebilen passerte like før ulykken inntraff.— Det var et forferdelig vanskelig føre med islagt veibane og våt snø på toppen. Jeg vil ikke karakterisere det som uforsvarlig å kjøre uten kjettinger. Bussen hadde nye piggdekk foran, og dårlig veigrep på hjulene bak kan normalt kompenseres med lavere fart, sier Andreas Mygland.Ifølge både politi og passasjerer ser det ikke ut som om farten var stor da bussen mistet styringen i venstresvingen.Det er ikke autovern på stedet der bussen kjørte utfor. Det kjørte også utfor en bil omtrent på samme sted tidligere i vinter, men politiet vil ikke karakterisere verken veien eller stedet som spesielt ulykkesbelastet.Biltilsynet var i går på ulykkesstedet, og skal rutinemessig undersøke den 30 seters store turbussen nærmere. Bussen er registrert i 1996.- Bussen var godt holdt og var skodd med vinterdekk, sier daglig leder Geir Ohna i Sirdalsruta.Han beskriver sjåføren som en «trygg og solid kar», som har vært ansatt i Sirdalsruta i fem år. Politibetjent Andreas Mygland tror at noen furutrær har dempet bussens fall, og bidratt til at bussen ikke ble enda mer sammenklemt eller fortsatte ut i vannet.Sirdalsruta har 25 busser. Selskapet har vært involvert i flere dødsulykker. Den verste var 18. november 1982, da en skolebuss med elever fra Gyland kjørte utfor veien ved Flikka i Flekkefjord. Den gang ble tre drept.Fædrelandsvennen/Stavanger Aftenblad