KRISTIANSAND: — Neste gang jeg besøker søsteren min i Tveit, bruker jeg billettautomat, forsikrer Gunnhild Bø fra Randaberg.

NSB installerte for få dager siden billettautomat til 300.000 kroner på Kristiansand stasjon. Bø var ikke klar over nyanskaffelsen og kjøpte derfor billett fra skranken da hun skulle hjem med Stavanger-toget i går.

Automaten som er installert på stasjonen i Kristiansand er en av 145 som er utplassert på 72 norske jernbanestasjoner. I tillegg har konduktørene bærbare miniterminaler som gjør det mulig å kjøpe billett om bord på toget.

Mer slanking

Men automatisering har altså gått utover arbeidsplassene. I tillegg til de sju som må gå fra salgsavdelingen, har fire i regnskaps- og to fra personalavdelingen mistet jobben ved NSB i Kristiansand. Og mer kan det bli.

— Den gjenværende staben på 3,3 årsverk må slankes ytterligere hvis flere kjøper billetter elektronisk, sier strekningsleder for Sørlandsbanen, Dag Brekkan.

— Vi var nødt til å gjøre det mer effektivt å reise med tog, sier Brekkan, som erkjenner at mye gikk galt etter at Signatur-togene inntok Sørlandsbanen i 1998. I effektivitetens navn stoppet bare toget ved de største stasjonene, og billetter kunne ikke kjøpes om bord. Nå stopper toget i Vennesla, på Nelaug, Vegårshei, Neslandsvatn, Drangedal, Lunde, Bø, Nordagutu, Kongsberg, Hokksund, Drammen og Asker på ferden mot hovedstaden, akkurat som i det gamle ekspresstogets tid. Antall daglige avganger er fem.

Fra neste sommer av innlemmes en ny stasjon for Sørlandsbanens del, Nationaltheatret midt i hovedstaden. Regiontoget til Stavanger gjør nå korte opphold på følgende stasjoner: Nodeland, Marnardal, Audnedal, Snartemo, Storekvina, Gyland, Sira, Moi, Egersund, Bryne og Sandnes, totalt åtte ganger daglig hver vei.

Etter skjema

— Vi var nødt til å endre opplegget. Tilgjengeligheten var elendig. Det er bare å erkjenne at daværende ledelse satset feil, sier Brekkan.

Den gradvise endringen ga gevinst i fjor, med 412.000 reisende mellom Kristiansand og Oslo. 1. november i år var antallet 333.000, det vil si 8000 etter skjema fra 2004. — I høst har passasjerene måttet ta buss mellom Drammen og Asker på grunn av linjearbeid. Det har påvirket tallene negativt. Som kompensasjon har vi lagt ut mange minipriser, opplyser Dag Brekkan.

Og skal du ta nattog etter nyttår, må du holde deg lenge våken. Da forsvinner sovevogna fra spor 2 som du til nå har kunnet legge deg i klokken 23. Fra 1. januar kommer sovevogna med nattoget fra Stavanger og kan først entres et kvarter før avgang klokken 02.15. lars.hollerud@fvn.no