– Dette er en nasjonal katastrofe. Ikke ett eneste liv ble reddet, sier politisjef Tunji Alapini i delstaten Ogun.

Redningsmannskapene fra Røde Kors fant flyvraket etter at en talsmann for myndighetene i lengre tid hadde hevdet at flyet var funnet i en annen delstat, 150 kilometer unna der det faktisk hadde styrtet. Talsmannen sa også at over halvparten av de 117 om bord var funnet i live.

– Flyet var fullstendig knust. Det var spredt utover, sa generalsekretæren i nigeriansk Røde Kors, Abiodun Orebiyi, til nyhetsbyrået Reuters.

– Det var ingen tegn på overlevende. Redningsfolkene så forkullede lik, la han til.

Det var ingen Statoil-ansatte om bord i flyet, opplyser Statoil til NTB. Statoil driver omfattende virksomhet i Nigeria.

117 om bord

117 mennesker var om bord i det nigerianske Boeing 737-200-flyet, viser den siste oversikten fra selskapet. Det var 111 passasjerer og et mannskap på seks.

Flyet falt ned kort tid etter at det tok av fra Lagos lørdag kveld og mens det fløy gjennom et tordenvær.

Flyet ble knust da det traff den sumpaktige overflaten nær Lissa, ca. 30 kilometer nord for Lagos.

– Flyet brenner fortsatt. Jeg kan ikke bekrefte om det er noen overlevende, men det er ikke spor av noen så langt, sa Orebiyi til Reuters.

Uttalelsene fra myndighetene om at over halvparten av passasjerene var funnet i live, kom i et merkelig lys etter at det er klart at de ikke hadde noe grunnlag i virkeligheten. Talsmannen som kom med uttalelsene, Adeolo Oloko, nøyde seg senere med å si at han «trakk tilbake» sine tidligere uttalelser.

Regjeringsrepresentanter

Den statlige radioen rapporterte at flere høytstående regjeringsrepresentanter var om bord, men det var en viss forvirring om navnene og antallet som var med flyet. En amerikansk ambassadeansatt og noen europeere skal også ha vært med på ulykkesturen.

Blant dem som skal ha vært om bord, var den nigerianske general Cheik Oumar Diarra, visegeneralsekretær i den vestafrikanske samarbeidsorganisasjonen Ecowas.

– General Diarra har ringt sin familie i Bamako for å si at han er i live. Det er bekreftet, sa Ecowas’ pressetalskvinne Adrienne Diop ifølge nyhetsbyrået AFP.

En rekke store oljeselskap er på plass i Nigeria, blant dem flere norske. Statoil har operert i landet siden 1993 og investert milliarder i oljesektoren. Men det var ingen fra Statoil med flyet, opplyser pressetalsmann Kai Nielsen til NTB.

– Det var ingen Statoil-ansatte om bord. Flyet tilhører dessuten et selskap som ikke er godkjent for bruk av Statoils ansatte, sier Nielsen.

Selskapet har lister over hvilke flyselskaper de ansatte kan bruke og hvilke de ikke må bruke, og Bellview står på den sistnevnte.

Fortvilte slektninger og kjente av passasjerene gråt og ba på Lagos flyplass mens en representant for Bellview flyselskap leste opp en navneliste over passasjerene. Han tilføyde at listen muligens ikke var helt nøyaktig, fordi det er vanlig at billetter overføres mellom folk i Nigeria.

Beryktet

Nigeria er beryktet for dårlig flysikkerhet, og har tidligere opplevd en rekke store flyulykker. Senest i mai 2002 omkom 115 mennesker da et passasjerfly styrtet utenfor Kano.

Det har også vært mange nestenulykker, som da et passasjerfly fra Air France landet midt i en kvegflokk som hadde tatt seg inn på flyplassen i Port Harcourt i september. Ingen personer ble skadd, men flyet fikk betydelige skader.

Bellview Airlines er privateid og regnes generelt å være blant de tryggeste selskapene å fly med i landet. Ifølge BBC er selskapet populært blant utlendinger og velstående nigerianere. Selskapet flyr innenlands i Nigeria, mellom Nigeria og andre land i Vest-Afrika og en rute mellom Lagos og London.