KRISTIANSAND: Med pottehjelm på toppen og sneipen i kjeften ruller han inn på området ved Fylkesmuseet. Olsen og minst hundre andre trillet inn med biler og tohjulinger til «Vårmønstringen» i regi av Agder Motorhistoriske Klubb lørdag formiddag. Blankpussede veteranbiler og tohjulinger i alle merker, modeller og fasonger, som alle har det til felles at de oppfyller minstekravet for å betegnes som veterankjøretøy, nemlig en alder på minst 30 år.

Praten går, entusiaster lufter tekniske spørsmål, mens andre får en nytelse av bare å se.

— Jeg kjøpte den på et loppemarked i Danmark, fortsetter Olsen så snart han har fått parkert det som heter Velo Solex fra 1964. — Alle danskene hadde jo sånne, de kjørte sine bayer på dem og visste å kose seg med både bayeren og knallerten, forklarer Olsen. Han skal forresten selge knallerten med 0,8 hestekrefter og en toppfart på 28 km/t.

— Kona blir litt galen, jeg har jo åtte av dem. Klager på at hun snubler i dem over alt, du vet åssen det er, ler Olsen.

Helge Frigstad vekker like mye oppmerksomhet. Han har kjøpt seg en helt original Zündapp Bella, en scooter fra -56. Helge hadde maken i ungdommen, og kom over det originale klenodiet i Borås i Sverige.

— Den hadde ikke svevet på 15 år, men startet med en gang, gliser Helge fornøyd.

— «Vårmønstringen» er det første arrangementet hvert eneste år, og ikke bare teknisk prat. Etter hvert har det blitt svært sosiale samlinger. Nå er ofte konene med, og det blir masse kaffe og kos, smiler klubbformann Håkon Omland på vegne av sine 800 medlemmer i Agder.

Alle som stiller opp med veterankjøretøyene får et flott emaljert merke som minne fra «Vårmønstringen 2005». Som regelen havner de framme i grillen på klenodiene, og enkelte har etter antallet å dømme vært på en rekke treff og samlinger.

— Jeg har kjørt sportsbilveteranløp med min, gliser Zdenek Sir. Men før han kunne kjøre, måtte han bruke 15-1600 timer på å fikse sin knallrøde MGA fra 1960. — Hehe, jeg kjøpte den usett fra England. Enden på visa ble at jeg måtte sveise masse rust og ta hele bilen fra hverandre, ler Zdenek.

— Men vi må jo ha litt moro, legger han til.