MANDAL: Dette er veldig hyggelig, og inspirerer til å jobbe videre i samme spor, sier IKT-ansvarlig på Vassmyra ungdomsskole i Mandal, Tor Aas.Vassmyra er blant bonusskolene som er valgt ut, blant annet for den aktive bruken av data på skolen. I hver klasse står det seks datamaskiner til bruk i alle fag. Et eget intranett på skolen gjør at elevene kan jobbe mot hverandre.Skolen roses også for sitt internasjonale engasjement gjennom European Network of Innovative Schools (ENIS). Dette er en ring av skoler i alle de europeiske land som utveksler erfaringer, elever og lærere i undervisningen.Og det er mer: Vassmyra jobber aktivt for å gi elevene mer medinnflytelse i hverdagen.— Vi prøver å få slutt på at læreren skal messe foran elevene. I stedet ønsker vi at elevene skal ta mer ansvar for egen opplæring der de jobber mer på egen hånd, forteller Aas.- Jeg har jobbet her siden slutten av 1970-tallet, og opplever arbeidet som mye interessant som følge av de grep som er gjort her, forteller Aas som sier det ikke blir vanskelig å finne prosjekter å svi av 50.000 kroner på.Her følger resten av bonusskolene på Agder, med noe av begrunnelsen for hvorfor de er valgt ut:Å barneskole, Lyngdal: Skolen har gjennom flere år vært aktiv på ulike områder innen utviklingsarbeid som lese- skrive opplæring, tilpasset opplæring og IKT. Skolen har en god og konkret IKT-plan.Haumyrheia skole, Kristiansand: Skolen er en god og utviklingsorientert ungdomsskole som arbeider systematisk for å gi eleven tilpasset opplæring i alle fag og bedre læringsresultatene. Skoleanlegget inkluderer uterommet som læringsarena.Kvinesdal videregående skole: Skolen satser på teambygging med stor grad av frihet for å legge til rette for pedagogisk utvikling. Det arbeides med modeller for differensiering for alle elevene. Alternative organiseringsformer prøves ut.Fjellgardane skule, Hovden: Skolen har utvidet arbeidstid for lærerne. Skolen har fleksibel timeplan/periodisering av fag. Alle elevene jobber etter arbeidsplaner. Skolen har startet matematikkverksted for å gjøre matematikken mer praktisk, forståelig og spennende.Roligheten skole, Færvik: Skolen skole har opprettet nærmiljøutvalg med deltakelse fra skoler, frivillige organisasjoner og annen kommunal virksomhet. Skolen utvikler individuelle opplæringsplaner og arbeidsplaner for alle elever, og det er innført fleksitid for elever.Myra skole, Arendal: Skolen arbeider spesielt med jenter og matematikk. De vektlegger faget på alle klassetrinn og har fokus at jenter skal få positive holdninger til faget. Teknolek.Høvåg skole: Skolen har endret undervisningsform. Brukerundersøkelsene viser svært høy grad av tilfredshet både hos elever og hjem. Klassene har hatt en utmerket utvikling både faglig og sosialt.Nedenes ungdomsskole: Skolen har gjennom mange år drevet systematisk utviklings- og forsøksarbeid, og har vært kompetanseskole innen prosjektarbeid. Et FOU-arbeid knyttet til alternativ timetildeling på ungdomstrinnet viser positive resultater.Tvedestrand videregående skole: Skolen har tatt utgangspunkt i den lille skolens ressursproblemer og har tatt sikte på å utnytte ressursene til beste for alle elever med et optimalt læringsmiljø. Alternativ timeplan er innført dette året der leksjonene er redusert fra 45 til 40 min, og tiden som kuttes blir brukt til studieøkter.