kristiansand: Etter en stund tok kjøperen kontakt og lurte på om vi visste om noen gode fosterforeldre for «Livrædd». Vi så noen bilder, og dermed var det gjort. Sett i ettertid ble det jo en slags byttehandel, sier Eivind Herlofsen.Han og fru Elin sitter på brygga si i Fidjekilen i Kristiansand. Tre meter unna ligger «Livrædd» og duver fornøyd i fortøyningene. Hun er en 18 fots livbåt med årer, seil og motor, bygd i Tresfjord i Ålesunds-traktene i 1936 og beregnet på å henge på kystskip. Konstruksjonen er uvanlig i den forstand at hun har tett med tynne eikespant, ikke færre og kraftigere.— Det er for at hun skal tåle å bli slengt mot skipssiden. Skroget er ganske fleksibelt, forklarer Eivind.Da «Livrædd» kom til Sørlandet for noen få år siden, var hun egentlig i god stand - med ett forbehold: Tosylinderen som satt i motorkassa hadde sett sine beste dager.- Så traff jeg Villy Sodefjed fra Ytre Randesund Ensylinder og Kaffedoktor Klubb (YRESOKK) under kystlandsstevnet på Bragdøya i fjor. «Du har en sylinder for mye,» sa han. Vi kom til enighet, og nå sitter det en ensylindret Marna fra tidlig 1960-tall i båten. Den er god som gull, forteller Eivind, mens Elin nikker iherdig. En liten demonstasjonstur til H.M. Rægas ære dokumenterer at alt er i sin skjønneste orden. Noe av treverket på «Livrædd» er lakket, noe er malt. Alt er velholdt. Beslag og håndtak er av messing. Gaffelriggen bærer storseil, fokk og klyver. Noen stor bidevindsseiler er nok «Livrædd» ikke, men på lens og slør går det unna.- Vi tror hun trives hos oss. Det virker slik! sier Elin og Eivind. rør