KRISTIANSAND : — Dette er et viktig veivalg for Kristiansand som by. Her har man lyttet til alle aktører og laget et forslag som legger til rette for god havneutvikling, uttalte en fornøyd Ernst Norheim (KrF), da saken ble behandlet i byutviklingsstyret i går. Han tok til orde for en rask avklaring, slik at de store aktørene som Falconbridge og Elkem vet hva de har å forholde seg til.Ellers var tilgang til jernbanen et av hovedargumentene for at politikerne gikk inn for å flytte containerhavna til KMV.- Hadde det ikke vært for den, ville jeg utvilsomt stemt imot. Dette blir egentlig en kvasiløsning, sa en mellomfornøyd Eivind Larsen (Pp). Han liker dårlig at havna nå deles i to, med en del på KMV-området og en annen på Kongsgård og Vige.Også Alf Holmelid (SV) var skeptisk. Han mente det var for mye fokus på havnas behov, og for lite på hva byen som sådan trenger.- Jeg synes ikke det byutviklingsmessige aspektet er godt nok utredet. Her er det tatt for mye hensyn bare til havnevirksomheten, mente han. Likevel var det altså enighet om å gå for rådmannens innstilling.Forslaget som avgjøres endelig i bystyret innebærer blant annet følgende:Containerhavna flyttes fra Lagmannsholmen/Caledonien-området til KMV-området. Det inneldes samarbeid med Falconbridge for å tilrettelegge en optimalisert løsning.Havnefunksjoner på Silokaia, bortsett fra cruise og Natos beredskapslager for olje, flyttes til Kongsgård straks denne er ferdig og senest 2007. Også utviklingen i Vige-området skal vurderes.Utviklingen skal bygge opp under målsettingen om at Kristiansand havn skal status som internasjonal flerfunksjonshavn.birgitte.klekken@fedrelandsvennen.no