— Dette er en helt ny type båt, som er skreddersydd for vårt kystvaktoppdrag, sier skipssjef på KV «Agder» Terje Rødahl. Erfaringer fra de ti årene Kystvakta har eksistert har lagt grunnlaget for hvordan det nye skipet er utformet. - Fartøyet vi har nå er ombygd og ikke optimalt i forhold til å løse oppgavene mest mulig effektivt, sier Rødahl.Det er imidlertid KV «Nornen» ifølge Rødahl.- Vi får blant annet to nye lettbåter som kan utføre oppdrag i indre farvann over dobbelt så raskt som i dag, sier han. Oljelenseutstyr

En annen viktig forbedring er at det kommer oljelenseutstyr om bord. Ved et eventuelt oljeutslipp kan dette brukes inntil skikkelig utstyr er på plass. - Vil den jevne kystbeboer merke noen forskjell når det nye skipet kommer i drift?- Uten tvil. Det er en vesentlig bedring i forhold til om noe skulle skje både av større og mindre art, mener Rødahl. - Hvis det nye fartøyet for eksempel hadde vært i Bergen under «Fjord Champion»-ulykken, hadde det kunnet gjort noen forskjell ?- Ja, i aller høyeste grad. Vi kunne både ha slept tankeren og gjort mange andre ting. Med vårt nåværende fartøy kunne vi bare ha plukket opp folk fra sjøen, sier Rødahl. Sju nye fartøy

Totalt sju nye fartøy skal leveres til Kystvakta i løpet av de neste to årene. Fem av fartøyene er til den indre kystvakten, blant andre KV «Nornen», og to til den ytre. - Hva skjer med det gamle skipet? - Det er ikke avklart, men det har vært snakk om enten å ta det ut av kystvakttjeneste for godt, eller beholde fartøyet og sette den inn i tjeneste i perioder med stort trøkk for Kystvakta, sier Rødahl.