KRISTIANSAND:— Det er bilføreren som sitter med ansvaret i trafikken. Denne erkjennelsen må vi få sterkere fram i bevisstheten hos den enkelte, sier Liv Falkum i Trygg Trafikk, i en kommentar til den dramatiske økningen i antall drepte og skadde i trafikken i Vest-Agder så langt i år.I løpet av årets tre første kvartaler mistet 19 personer livet i ulykker på veiene i Vest-Agder. På samme tid i fjor var tallet ni. I tillegg er det 382 personer som er blitt mer eller mindre alvorlig skadet på veiene i fylket så langt i år - mot 338 til samme tid i fjor.- Denne utviklingen er svært dramatisk, spesielt på grunn av det høye antall drepte og skadde. Men det er også svært foruroligende at Vest-Agder skiller seg fra utviklingen på landsbasis. Der er det nedgang i ulykkestallene, sier Liv Falkum.- Hva kan årsaken være?- Det er sannsynligvis flere. Men det er et faktum at trafikkmengden og trafikktettheten på veiene i Vest-Agder har økt kraftig den senere tid. Dermed er det også blitt vanskeligere og mer krevende å være trafikant. Særlig gjelder det for bilførerne. De har fått langt flere momenter å forholde seg til på samme tid, sier Liv Falkum.Dessuten viser kontroller foretatt av både vegvesenet og politiet, at farten har økt. Dette har skjedd samtidig med en økning i trafikktettheten og kompleksiteten i trafikken.- Jeg ser ingen annen løsning enn at vi må få mye mer fartskontroll på veiene. Risikoen for på bli oppdraget, dersom man kjører for fort, må bli større, sier hun.I Trygg Trafikk er man ikke i tvil om at antall ulykker vil bli kraftig redusert dersom fartsgrensene blir overholdt.- Men det er mange som skylder på veiene?- Veien ligger stille. Det er ikke den som er i bevegelse, minner Liv Falkum om.Det er personen bak rattet som skal avpasse farten og kjøringen etter forholdene, som vei, føre, osv.- Det er den enkelte som har ansvaret for sine handlinger, og som må ta ansvaret, sier hun. Denne bevisstgjøringen anser hun som svært viktig, dersom man skal ha noe håp om å få ned antall ulykker. Det nytter ikke å skylde på alle andre, som medtrafikantene, veiene og myndighetene.Seksjonsleder ved vegvesenet i Vest-Agder, Arild Nærum, er heller ikke i tvil om at fart er et viktig moment i dette tragiske bildet.- I økonomisk gode tider har folk en tendens til å kjøre fort, og ikke ta det så tungt om de får en bot. De betaler og kjører videre, sier han.I dette ligger noe av forklaringen på at 1999 ligger an til å bli et fælt år på veiene.