KRISTIANSAND: — Målet var å komme nærmest mulig 50 prosent. Derfor er vi vel tilfreds med mer enn halvfulle tog, sier informasjonssjef Arvid Bårdstu i NSB Langdistanse.Kampen om passasjerene mellom Kristiansand og Oslo tilspisset seg ytterligere da Signatur - alias krengetoget - inntok Sørlandsbanen 1. november. På sin første måned valgte vel 1500 passasjerer dette transportmiddelet.- Vi registrerer store forskjeller på ulike avganger. 05.28 er selvsagt et lite gunstig tidspunkt, sier Bårdstu, og tenker på tidspunktet for den første av to daglige avganger fra Kristiansand.Til gjengjeld er ettermiddagstogene hver fredag og søndag god butikk. Da er som regel samtlige 207 seter i bruk.NSB er spent på tallene etter 25. februar. Da settes seks krengetog opp i hver retning, hver dag.Statsbanene er også tilfreds med færre klager fra togsyke passasjerer.- Som følge av et uhell, måtte vi sette inn et reservetogsett de første dagene. Dette var ikke godt nok justert. Derfor fikk reisende lett følelse av kvalme i kurvene. Dette var et stort problem den første tiden på dette ene togsettet, vedgår Bårdstu.Buss

Selv om NSB er fornøyd, er det bussen som har best beleggsprosent mellom Kristiansand og Oslo. Direktør Arnold Løvoll i Aust-Agder Trafikkselskap forteller om en gjennomsnittlig utnyttelse av kapasiteten på 73 prosent på de fire daglige avgangene.Men prosenten er ikke helt rettferdig, ei heller opplysningen om at 33 av de 45 setene gjennomsnittlig er i bruk. Ved stor pågang i helgene, settes ekstrabusser inn på strekningen. Disse er ikke regnet med når utnyttelsesgraden oppgis.Løvoll regner med at Sørlandsbussen vil trafikkere 80.000 passasjerer i år.Flyselskapene har fortsatt best plass. SAS og Braathens fløy tidligere i år med bare en tredjedels fulle fly. Utnyttelsen er blitt noe bedre etter at selskapene innstilte en daglig avgang hver.