GRIMSTAD: I stearinlysmørket i Vesle Hallvard sitter et tredvetall mennesker og ser på et kinolerret tomt for visuelle bilder. De hører på radio og lager bildene selv.Barnetime for store

Det er nesten som å være tilbake på 70-tallet, da Tante Guri slokket lyset i Jotunheimen barnehage og satte på kassettmannen. Kassettmannen fortalte om Per som kappåt med trollet og Espen Askeladd som fikk prinsessa og halve kongeriket.Her er det riktignok noen prinsesser, men ingen troll eller halve kongeriker. Og kassettmannens eventyr er byttet ut med Berit Hedemanns radiodokumentar «Den Store Forandringen» ( «DSF»). Det er radio på kino i Grimstad kulturhus, det er bilder i mørket.— Når vi lager radiodokumentar, tenker vi film, sier Lars-Helge Myklebust, programsekretær og produsent i NRK P2.- Vi har mye å lære av filmproduksjon, og kanskje har dere litt å lære av oss også, sier radiomann Myklebust mens lytterne finner en passende hvilestilling.Det er andre året på rad Kortfilmfestivalen i Grimstad har et eget program for radiodokumentarer, og produksjonen «DSF» er prisbelønt i Italia for sin presentasjon av IT-samfunnet, omorganisering og bytting av kontorer.Og radio på kino er fine greier. Det er enda bedre enn lørdags-P2, selv om det mangler lang frokost, egg og kaffe.- Man blir utrolig konsentrert, lydene kommer veldig klart fram og det blir ikke sekundærlytting slik radio er hjemme, sier Ingrid F. Ottesen fra Stavanger.- Det er ganske morsomt, man fantaserer mye. Men det er litt sært, og jeg vet ikke om det ville blitt det helt store hvis man skulle satt det opp på kino til vanlig, sier Linn Amundsen som også har kommet fra Stavanger for å gå på kino og høre på radio.På sjekker'n

Kjersti Leirvik og Anne Færestrand kommer rykende ferske fra Film- og TV-akademiet i Oslo. De er i Grimstad for å sjekke.- Hehe, vi går bare rundt og smiler og ser glad ut, litt hangarounds kanskje, sier filmdamene som ikke traff den de jaktet på i går kveld.- Vi kom litt for tidlig på festivalkroa. Men vi har sett pappaen til Pelle og Proffen. Og han som plukker ut de som skal være med i NRK U. Vi tenkte vi skulle være litt sånn sjarmerende, sier smiskedamene som ikke synes rødvinsfaktoren er påtakelig høy.- Vi hørte at de hadde tatt med noen flere kunstfilmer i år, men det har ikke vært avskrekkende. De som er interessert i film tåler litt sånn innimellom, sier Anne som ikke ble direkte imponert over programmet åpningsdagen.- Vi var tre fra skolen som sendte inn filmer, og jeg mener alle var vel så gode som de som ble vist i går. Men i dag har det vært mye bedre, sier frøken Færestrand og skurrer på bærrrgensk.- Jeg ble nesten litt sinna. Det var ikke akkurat høy kvalitet over torsdagens norske program, sier Kjersti og er rød i toppen.- Det er bra å være kritisk. De stilte harde krav på skolen, og slik sett er det er en oppmuntring å se at en ikke blir bedre av å gå på filmskole i London, sier Kjersti som skal jobbe som logger i NRK i sommer.- Det vil si å se på råopptak og skrive ned slik at klippingen blir lettere. Vi prøver desperat å skaffe oss kontakter, gliser Kjersti og er utmerket sjarmerende i Gråværs-Grimstad.Teknisk sjef

Tore Mortensen er leder for forhandlernettet til en av hovedsponsorene og har kongeblå skjorte. Han sitter blant en masse TV-skjermer, kamera og duppedingser.- Med denne DVCamen kan du lage en helprofesjonell produksjon og den koster bare 30.000. Den har 3CCD, 12 x zoom, XLR-lyd og converter, sier Mortensen og legger ut om uforståelig GT-utstyr og krimskrams.- Én ting er å lage et opptak av det som faktisk er i søkeren, noe annet er alle special effectsene, selger Mortensen.Og tar livet av myten om sære idealister med 8 millimeter, sort dongeri og Doc. Martens.