KRISTIANSAND: — Utredningen sier ingenting om hva båten skal brukes til eller om inntektsgrunnlaget, og det er heller ikke innhentet anbud basert på dette. Det eneste som er av spesifikasjoner, er krav til noe som i 1997 var tenkt som elvebåt brukt i Otra. Hvorfor er det brukt gamle spesifikasjoner til det som er et nytt prospekt? Kan man bruke samme type båt opp Otra som man kan for å kjøre i skjærgården? Dette blir absurd, slik saken er lagt fram i innstillingen, freste Einar Holum (RV) under havnestyrets diskusjon om saken i går. Han presiserte at han kan tenkes å gå inn for å kjøpe båten, men han vil ikke gjøre det før han vet mer om hva den skal brukes til.Under voteringen fikk han ikke med seg andre enn Tore Olsen (Frp) og Mikal Hansen fra NHO på å gå imot kjøpet av sightseeingbåt nummer tre for Selskapet Maarten. Selskapet driver i dag «Maarten» og «Silius», og prisen på nyanskaffelsen blir ca. 5,3 millioner kroner. Saken skal avgjøres endelig av bystyret.Frp's Tore Olsen mente Selskapet Maarten ikke gjør det så fett i dag som det burde, og frykter at en ny båt i stallen bare gjør det verre. Han spurte også om det vil være mulig å komme gjennom Skippergada uten å sprenge bort fjell for å gjøre sjøveien bred nok for den nye båten. - Det er for mye ubesvart her, sa han.NHOs mann i havnestyret, Mikal Hansen, var imot kjøpet fordi Selskapet Maarten etter hans mening subsidieres med ca. 400.000 kroner i året i form av et rentefritt lån fra havnevesenet.- Selskapet greier ikke å drive uten subsidiering fra havnevesenet. Det er Destinasjon Sørlandet som burde skaffet investorer til båt nummer tre, sa Hansen.Det var lederen av havnestyret, Roar Fjellvang (KrF), som varmest forsvarte forslaget: - Helt fra «Maarten» ble kjøpt i 1984 har selskapet kjempet i motvind. Men det har vist at det er liv laga for sightseeingdriften, med litt hjelp fra havnevesenet. Holum mistenkeliggjør havnevesenet i denne saken, og tror at båten skal gå i Otra. Det er meningen at den skal gå på Bragdøya, Dvergsøya, inn til Rona og gjerne gjennom Skippergada, dersom den kommer gjennom. Jeg synes ikke saksutredningen er dårlig, og håper på et flertall, sa Fjellvang.- Jeg ønsker bare et skikkelig grunnlag for å vurdere saken. Det er lederens oppgave å si til administrasjonen at saken er for dårlig utredet, repliserte Holum.I havnedirektør Odd A. Salvesens reisefravær møtte havnekaptein Helge Andresen fra administrasjonen. Han innrømmet at det var en glipp at ikke årstallet for kravsspesifikasjonen var endret, og forklarte det med at kravene ikke var endret.(May 28 1999 8:04)