BOMPENGER | Frp har i de siste årene endret sin politikk på mange områder, og da også der en forventer det minst. Aftenposten skriver 27.04 at Frp vil ha bomvei og bryter valgløfter. I dag betaler norske bilister registreringsavgift, årsavgift, bensinavgift og importavgift, med merverdiavgift på toppen av disse avgiftene. Bare ca. en tredel av inntektene fra alle disse avgiftene blir brukt til å bygge veier. Nå vil Fremskrittspartiet og Terje Søviknes at vi i tillegg skal betale bompenger. Det er tydelig at Fremskrittspartiets fremgang, som plasserte mange medlemmer i viktige posisjoner, har gjort partiet likt de andre etablerte partiene — i negativ betydning. Fremskrittspartiet er blitt like avgiftskåte som de andre partiene. Argumentasjonen til Fremskrittspartiet er som snytt ut av nesen til de gamle avgiftspartiene. Frp legger seg flat for regjering, departement og stortingsflertall, og gir opp å kjempe for flere veimidler til viktige veier. - Vi er frustrerte over at flertallet på Stortinget ikke vil gi oss økte rammer og vi er lei av å vente. Dette er en tvangssituasjon, sier Frps Terje Søviknes når han nå velter nye avgiftsbyrder over på bilistene som passerer Os, som er et godt eksempel på Frps nye bilpolitikk.Nøyaktig slik har ordførere fra de andre partiene argumentert i årevis når de har fremmet forslag om bompenger, og Fremskrittspartiet har stemt imot. Denne gangen kommer altså initiativet til det middelalderske landeveisrøveriet fra Fremskrittspartiet selv. Er det rart sentrale medlemmer melder seg ut? Når bommene står ferdig bør de døpes «Frp-bommene».Demokratene derimot er det eneste partiet som sier klart NEI til slike bommer. Vidar KleppeLeder DemokrateneJan SimonsenStortingsrepresentantIngmar Haoko Tveitt