KRISTIANSAND: Prisdoblingen er nødvendig hvis veivesenets forslag til ny E 39 og ny Vågsbygdvei skal gjennomføres.— Vi har ikke regnet nøyaktig ennå, men hvis vi legger til grunn en utbygging til tre milliarder kroner med 20 prosent statlig finansiering, så er vi nok nødt til å doble bompengesatsene for å få inn nok penger. Det er 20 kroner i 15 år fremover vi har som utgangspunkt for regnearbeidene som skal ende ut i en egen bompengesak i Stortinget neste år, sier prosjektleder Stig Berg Thomassen i Statens Vegvesen. Enda mer med tunnel

I øyeblikket går debatten høyt om Kristiansand skal si nei til veivesenets forslag til ny høybro over Vesterveien til fordel for en 400 millioner kroner dyrere tunnel.- Velger man tunnel må bompengesatsene ytterligere opp. Da kan det bli minst 25 kroner. Alternativt kan man kutte andre deler av utbyggingen, for eksempel utsette ny vei til Vågsbygd til etter 2025, eller kutte ut ny motorvei gjennom Songdalen. Dette er politiske valg, sier Berg Thomassen.Veivesenets prosjektleder er glad for det store engasjementet om høybro, men han mener debatten foregår på et noe smalt grunnlag. - For enkelt

— Det blir noe enkelt å like eller mislike ei betongbro. Denne store veiutbyggingen handler egentlig om hvor mye vei vi kan gi til regionen og landsdelen for et visst antall kroner til beste for befolkningen. - Folk gjør mer enn å se på ei bro. De kjører bil, de skader seg i trafikken og så videre. Vi har, med våre forslag forsøkt å se helhetlig på alle hensyn, ikke minst Kristiansands ønsker om byutvikling i havneområdene. Men til syvende og sist bestemmer politikerne om vi skal bygge vei og hvordan vi skal bygge vei, sier Berg Thomassen.For eksempel legger veivesenet opp til at om lag en milliard kroner til den store veiutbyggingen skal gå til såkalte «myke» tiltak. Det vil si sykkelveier, kollektivtrafikk, utbedring av farlige trafikksteder i kommunene rundt Kristiansand og så videre.Politikerne i Kristiansand og kommunene rundt skal i løpet av sommeren avgjøre hvilke prosjekter de vil ha inn og hvilke de ikke vil ha inn i E 39 utbyggingen, som egentlig heter Kristiansandspakke tre og omhandler mye mer enn bare stamvei.Men først skal Stortinget si sitt i forbindelse med behandlingen av Nasjonal Transportplan i juni. - Stor ansvar

— Politikerne har i øyeblikket et stort ansvar. De kan lykkes med å få nasjonale myndigheter med på en ny stor samferdselssatsing rundt Kristiansand, eller de kan sende saken på en lang ørkenvandring. Vi har gitt våre anbefalinger, nå avgjør politikerne, sier Berg Thomassen.Men i bunnen ligger altså kraftig økning i bompengesatsene i 15 år framover.