KRISTIANSAND: — Allerede i løpet av høsten vil leserne merke samarbeidet i form av bedre kvalitet og mer stoff, særlig på forbrukerområdet, sier sjefredaktør Finn Holmer-Hoven. Han er svært godt fornøyd med avtalen mellom Fædrelandsvennen og Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Adresseavisen. De tre sistnevnte har allerede i noen år hatt et tett samarbeid innen selskapet AS Tre Store. Dette er salgsselskapet til de tre avisene i det nasjonale annonsemarkedet, men det er også utviklet et omfattende redaksjonelt samarbeid mellom de tre avisene. Strategisk viktig

Det er strategisk viktig for Fædrelandsvennen å komme med i denne alliansen, sier Holmer-Hoven.Journalistene vil kunne spesialisere seg mer, og leserne vil få mer og bedre stoff.Fædrelandsvennen deltar allerede i samarbeidet på enkelte områder. Dekningen av OL i Aten er et eksempel på dette.- Det nye nå er at vi også skal delta i stoffutveksling innen helse- og livsstilsstoff, reiseliv, bil- og trafikk og privat økonomi, sier Holmer-Hoven.- I tillegg vil det i april hvert år utgis et eget studentmagasin. Dette vil være viktig for vår landsdel med et av landets største læresteder, sier Holmer-Hoven.- Fædrelandsvennen blir kort og godt en bedre avis, understreker han.I tillegg vil samarbeidet omfatte nye medier som Internett, mobiltjenester, radio og lokal-TV.- Her har vi felles interesser av samarbeid på en del områder, sier Holmer-Hoven. - Vår EU-sak

Også administrerende direktør Lars Erik Torjussen mener avtalen mellom styret i Fædrelandsvennen og AS Tre Store er av stor betydning.- Dette er vår egen lille EU-sak. Vi vil fortsette som fire selvstandige aviser, men samarbeide i en større allianse, sier han.- Det vil bety økt tilgang på riks- og merkevareannonsering. For oss er dette veldig viktig, sier Torjussen.De fire mediehusene har en daglig oppslutning på 80-90% i sine respektive storbyregioner, og avisene alene leses daglig av 775.000 mennesker. Samlet reklameomsetning for de fire mediehusene vil i år passere 1,2 milliarder kroner. - Vi er allerede inne i samarbeidet gjennom Finn.no, men ved den nye avtalen vil vi også kunne utvikle samarbeidet på andre områder, blant annet innen Internett, sier Torjussen. - Økt slagkraft

Han tror slagkraften til AS Tre Store i det nasjonale annonsemarkedet vil styrkes med Fædrelandsvennens inntreden.- Uten at denne avtalen berører eierskapsforholdene, er det også klart at vi nå får en sterk konstellasjon på et marked der A-pressen og Orkla er svært aktive, sier Torjussen.Han mener også Fædrelandsvennen med dette vil styrke sin stilling i det sørlandske mediemarkedet.Administrerende direktør i AS Tre store, Ole Johan Sjaastad, sier Fædrelandsvennens inntreden er viktig.- Nå kan vi tilby riksannonsørene effektiv tilgang til de fire største regionene utenfor Oslo. Dette styrker oss ytterligere på det nasjonale annonsemarkedet, mener han.vidar.udjus@fedrelandsvennen.no