KRISTIANSAND: — Baneheitunnelen blir stengt fra klokka 22.00 til 06.00 onsdag og torsdag, opplyser Rune Galteland, byggeleder i Statens vegvesen, region sør.

Geologer skal denne uka stenge av de to løpene i Baneheitunnelen i Kristiansand, for å gjennomføre en rutineinspeksjon.

— Kvaliteten på fjellet skal inspiseres. Dette er en geologisk hovedinspeksjon som gjennomføres hvert femte år for tunneler i Norge, forteller Galteland, som sier at Baneheitunnelen stenges flere ganger gjennom et år, blant annet ved vasking av tunnelen, feiing og ved vedlikehold av elektriske anlegg.

Benytter passasje

De to nettene skal to geologer med hver sitt team saumfare begge løpene i Baneheitunnelen, rundt tre kilometer med tunnel.

Mellom veggelementene, som er synlige for bilistene, og fjellet, er det en passasje. Gjennom denne passasjen, eller "hvelvet", skal geologene inspisere kvaliteten på fjellet.

Natt til både onsdag og torsdag stenges Baneheitunnelen i Kristiansand, på grunn av geologisk inspeksjon av fjellkvaliteten. Omkjøringsveiene gjennom sentrum av Kristiansand vil bli skiltet. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi er seks personer, fordelt på to lag, som skal gjennomgå selve hvelvet. En geolog har en hjelper med seg gjennom passasjen. På utsiden står det en person som har radiokontakt med de to, forklarer Ole Nesse.Han er geolog ved Statens vegvesen, region sør, og deltar i operasjonen denne uka.

- Farlig?

Geologene har med seg klatreutstyr, hvis det blir vanskelig å komme seg fram.

— Er dette en farlig jobb?

— Ikke når man tar forholdsregler. Det er trange forhold. Hvis man klatrer opp hvelvet og faller, kan det fort bli en utfordring å komme seg ut - hvis man ikke klarer å bevege seg. Det er årsaken til at det alltid er to personer inne i hvelvet.

— Hvor omfattende er arbeidet i Baneheitunnelen?

— Det er omfattende, i form at anlegget er stort. Det er tre kilometer tunnel totalt. Vi skal gjennomgå begge sidene i hvert av tunnelløpene. Det tar tid, særlig hvis passasjene er trange, sier Nesse.

Forventer ikke avvik

Han forteller at geologene ikke forventer at de finner avvik i Baneheitunnelen, som vil utløse tiltak:

— Det man er mest redd for i en tunnel, er at større mengder fjell raser ut og eventuelt trenger igjennom veggelementene og takkonstruksjonen, påpeker Nesse.

Når Baneheitunnelen stenges av, vil det bli omkjøring gjennom sentrum av Kristiansand. Omkjøringen vil bli skiltet.