FEM SKADET: Ulykke i Søgne 4. mars 2012. Foto: Tarald Reinholt Aas
SKADET: En kvinne skadd i ulykke i Søgne 15. oktober 2012. Foto: Dag Lauvland
SKADET: En mann skadd i motorsykkelulykke i Søgne 18. juni 2011. Foto: marthe ervik
DØDSULYKKE: En mann omkom denne uken i ulykke i Lindesnes kommune. Foto: Kjartan Bjelland
TO OMKOM: Et ektepar mistet livet ved Fasselandsvannet i juli 2007. Foto: Schrøder, Tor Erik
SKADER: Ulykke på grensa mellom Søgne og Mandal 17. mars 2005. Foto: Kjell Inge S reide

MANDAL: — E 39 er en av de siste dødsveiene igjen å bygge ut. Hver ulykke er en for mye. I tillegg kommer den sterke utrygghetsfølelsen som oppstår for de som bruker veien. Vi har gjort noe med dødsveiene i Østfold, Vestfold og Hedmark. E 39 står igjen, sier Geir Pollestad.

Han er statssekretær og nestkommanderende i Samferdselsdepartementet. Mer konkrete svar har han ikke til de mange som har opplevd ulykker.

— Jeg gråter hver gang jeg ser en overskrift om dødsulykke. Det er stort behov for fire felts vei, sier Mona Helene Nilsen Dahl til Fædrelandsvennen.

Hennes sønn var blant de fire unge som omkom ulykke i Trybakken mellom Søgne og Mandal 10. september 2010.

MISTET SØNNEN: Mona Nilsen Dahl mistet sønnen sin i trafikkulykke, og får vondt hver gang hun hører om andre som opplever det samme. Foto: Hanne Christine Borø

21 drepte

Tall fra Statens vegvesen viser at det mellom 2001 og 2012 har omkommet 21 personer, to har blitt meget alvorlig skadet, 25 alvorlig skadet og 227 personer lettere skadet på E 39 mellom Søgne og Vigeland.

Se interaktiv grafikk: Trafikkdøden på Sørlandet

Det er 7,5 skadede eller døde per kilometer. Det er 1,9 skadede eller døde per måned.

I et kynisk regnestykke, et som viser hvor mye en trafikkulykke koster, ender summen på 1,02 milliarder kroner på 12 år. Ulykkene har i penger kostet det samme som cirka 10 kilometer med firefelts motorvei.

— Det er tragisk. Det går bare flere og flere liv, sier Mona Helene Nilsen Dahl.

Mandag leste hun om nok en dødsulykke da en mann fra Mandal mistet livet ved Fasselandsvannet mellom Mandal og Vigeland.

Snart noen svar

Torsdag lanserte regjeringen sin store plan til 150 milliarder kroner for ferjefri E 39 på Vestlandet. Men hva med E 39 i vår landsdel? Kommer det penger til Sørlandet?

Pollestad sier dette:

— Regjeringen satte i gang konseptvalgutredning av hele E 39 fra Stavanger til Søgne. Det gjorde vi fordi E 39 er en vei med altfor mange ulykker. Nå skal snart regjeringen komme med sin konklusjon om hvordan veien mellom Kristiansand og Stavanger skal bygges ut. Deretter kommer Nasjonal Transportplan senere i vår som viser prioriteringene for årene fremover. Mer kan jeg ikke si konkret nå.

Regjeringen skal i praksis si tofelts eller firefelts og noe om når utbyggingen skal skje. Pollestad lover at svarene er rett rundt hjørnet.

— På et lite sted blir man veldig berørt. Jeg begynner å grine bare jeg ser overskrifter på nettavisene om en dødsulykke. Jeg tenker mye på de pårørende, sier Nilsen Dahl.

— Tragedien er like stor uansett hvem som rammes, men man får det tettere på seg når man kjenner de involverte, legger hun til.

Feil på veien

Mona Helene Nilsen Dahl vet at veistandarden alene ikke skaper ulykker, men påpeker at det er en del av bildet.

— Etter ulykken der Thor Egil og vennene døde, har havarikommisjonen vært inne i bildet. De peker blant annet på feil helling i veien. Kombinert med en ung og uerfaren sjåfør gikk det helt galt, sier moren. Etter ulykken kom det midtdeler på en kort strekning der ulykken skjedde.

Nilsen Dahl sier at det finnes penger i Norge, og sier at det er vondt at ikke mer brukes til å bedre ulykkesutsatte veier.

— Ulykken hadde aldri skjedd om det hadde vært firefelts vei. Det er sjeldent dødsulykker på slike veier, sier hun som mistet sin sønn.