KRISTIANSAND: — Det har vært en veldig vekst i tallet på folk som bruker sykkel i kristiansandsområdet, og det er gledelig, sier generalsekretær i Syklistenes Landsforbund, **Rune

Generalsekretær Rune Gjøs i Syklistenes Landsforbund Foto: Syklistenes Landsforbund

Gjøs** . — Sykkel tar faktisk markedsandeler på bekostning av andre transportmidler, først og fremst fra personbil.

- Og da øker vel konfliktnivået mellom syklister og motoriserte trafikanter?

— Nei, vi ser ikke det. Faktisk er det en nedgang i antall ulykker der syklister er innblandet. Det er jo en generell trend at tallet på trafikkulykker går ned, sykkelulykker er ikke noe unntak, sier Gjøs.

Ikke ensartet

Han understreker imidlertid at bildet ikke er ensartet over hele landet. Konfliktnivået øker med trafikktettheten. I byer som Oslo og Bergen der det er stor trafikk og liten plass, sier det seg selv at det kan bli flere uhell mellom bilister og syklister. I Kristiansand og områdene rundt er det ikke den samme trafikktettheten, og dermed går tallet på ulykker ned.

— Grunnen til at ulykkene går ned har selvsagt noe å gjøre med trafikantenes holdninger, opplysningsnivået er høyere, holdningene bedre. I tillegg kommer lavere fart. Vi har fått flere veier med lavere fartsgrenser, 30 km/t fartsgrense er det mest effektive trafikksikkerhetstiltaket som finnes, sier generalsekretæren.Stadig flere sykler hele året fordi utstyret er blitt bedre, men også fordi forholdene legges bedre til rette enn før. Rune Gjøs sier at 1 av 3 syklister i Kristiansand bruker sykkelen hele året for å komme seg til og fra jobb og skole.

Når det oppstår situasjoner, skyldes det ofte at mange bilister rett og slett glemmer at syklister i veien er en trafikant på lik linje med andre som bruker veibanen. Det betyr for eksempel at en bil har vikeplikt for en sykkel som kommer fra høyre. Dessuten kan det være vanskelig å beregne hastigheten på en sykkel, mange sykler i 30–40 km/t. Det kreves tilvenning og forsiktighet.

Begge synder

— Hvem er de største synderne, bilistene eller syklistene?

— Begge er like gode, eller like dårlige. Poenget er at begge har ansvar for å unngå konflikter og å etterleve trafikkreglene. Jeg ser jo at det er sorte får blant "mine egne", men samtidig ser jeg at det er en del bilister som burde ha større oppmerksomhet rettet mot syklistene, sier Rune Gjøs.

Etter at vi det ble firefelts motorvei mellom Kristiansand og Grimstad har antall syklister på gamle E 18 eksplodert. Til tider kan denne veien se ut som den reneste treningsbanen for syklister i fantomdresser og med Hushovd-ambisjoner. De komme mest en og en eller to i følge, men det blir stadig flere som kommer i grupper på 10–15 i en klynge. Uansett hvor hardt de tråkker på; de fleste biler holder høyere fart og vil forbi.

— Syklister på veien er vanlige trafikanter. Når du som bilist tar igjen en syklist, må du foreta en reell forbikjøring på samme måte som du kjører forbi en bil. Forbikjøringen skal være aktsom, og reglene sier at det skal være halvannen meter mellom bilen og syklisten, forklarer Gjøs.

Ikke uten ansvar

Samtidig er ikke syklistene uten ansvar. En treningsgruppe må være aktsom, er det mye trafikk må de ligge på linje for å gjøre det mulig å komme forbi.

— Vegtrafikklovens paragraf 3 gjelder for syklister også, så det er bare å bruke hodet og vise smidighet. Det er ikke nødvendig for noen å pukke på sin rett, sier Rune Gjøs.

For mange bilister kan det være irriterende at syklistene bruker kjørebanen med biltrafikk mens gang- og sykkelveien ligger ved siden av og er tom for både gående og syklende. Gjøs er av den oppfatning at de som er ute på treningstur og sykler fort, de bør bruke veibanen. En gang- og sykkelvei er mer en gangvei på de gåendes premisser. I de aller fleste tilfeller vil det være svært vanskelig for en treningsgruppe å bruke gang- og sykkelveien.