I forbindelse med jula har Statens vegvesen lansert en nasjonal kampanje for å få folk til å kjøre trygt. De siste fem årene har det i gjennomsnitt vært 120 alvorlige trafikkulykker med fem drepte fra lillejulaften til 2. nyttårsdag.

– Generelt er julehøytiden en tid da vi advarer ekstra fordi det er en del uvante elementer til stede. Det er ekstra stor trafikk, ofte dårlig sikt og vanskelige kjøreforhold, pluss at mange kjører til og fra steder de ikke ferdes ellers og derfor ikke er vant med veien, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen til NTB.

Fælt år

I 2011 og 2012 døde henholdsvis 168 og 145 personer på norske veier. Begge år endte med rekordlave dødstall, og for første gang var trafikkrisikoen i Norge lavere enn i Sverige.

– I år er vi derimot på vei mot et fælt trafikksikkerhetsår. Allerede 1. desember hadde 169 mistet livet på norske veier, og fortsetter det slik kan vi få en økning i antall dødsfall på 30 prosent i år. Det er såpass sterk endring at vi er bekymret. Jeg håper inderlig det går bedre enn vi frykter i jula, sier Gustavsen.

Juleulykkene

Det skal pyntes og pakkes, det skal handles i siste liten, og mange skal bort på julaften. Bilen er fullastet av folk, bagasje og presanger, det er mørkt, det skorter kanskje på tid og stressnivået øker.

– Høy fart og forbikjøringer som skaper farlige situasjoner, er en gjenganger i jule— og nyttårstrafikken. De fleste ulykkene er møte- og utforkjøringsulykker, sier Gustavsen.

Vinterføre og høy fart gir dårligere kontroll over bilen, og dette i kombinasjon med rus og manglende bruk av bilbelter går igjen blant juleulykkene.

– Værmeldingen for årets juledager tyder på risiko for ekstra vanskelige kjøreforhold, og det krever ekstra forsiktighet. Det er svært viktig at folk sjekker føreforhold, framkommelighet og værmeldingen før de drar, sier veidirektøren.

Nullvisjon

Langtidstrenden i Norge er fremdeles at færre og færre dør i trafikken, men Gustavsen minner om at dette er mye mer enn tall.

– Bak hver eneste ulykke er det en tragedie som rammer familie, kolleger, venner og lokalsamfunn. Kampen mot trafikkdøden er en av samfunnets viktigste kamper.

Dette gjenspeiles i at regjeringen har besluttet at trafikksikkerhetsarbeidet skal være basert på en visjon om at det ikke skal forekomme ulykker med drepte og hardt skadde i veitrafikken. En tiltaksplan med 152 trafikksikkerhetstiltak skal medvirke til at langtidsreduksjonen i tallet på drepte og hardt skadde på norske veier fortsetter og at de relativt høye dødstallene fra 2013 blir et unntak.