OSLO: — Jeg synes at opplegget fortoner seg som uprofesjonelt, og lite seriøst. Dette var en drøm, og det finnes nok av flyselskaper som er tuftet på gode intensjoner, men som ikke klarte seg, sier førsteamanuensis i reiseliv, Arvid Flagestad, til Fædrelandsvennen.

Skeptisk

Flagestad en av gründerne bak MyTravel Airlines, som en periode var Skandinavias største charterselskap. Han var umiddelbart svært tvilende til at Flynonstop ville overleve.

Reiselivsekspert Arvid Flagestad er ikke overrasket over at Flynonstop har landet på Kjevik for godt. Foto: Arkiv

— Dette er ikke uventet. Selskapet hadde ikke kapasitet ettersom det kun hadde en maskin, og man kan ikke gå inn i et slikt marked uten backup-løsning. Ved en forsinkelse, så kollapser alle rutene, og du får forsinkelser.

Må være stor

Ved lanseringen uttalte han at det var optimistisk å tro at det fantes et marked på Sørlandet til å bære alle destinasjonene. Han påpeker at dette gjelder særlig i trege perioder.

— Ved å gå inn i marked med ett fly, hvor selskaper som Norwegian og Ryan Air opererer, er du nødt til å ha en kritisk størrelse på selskapet for å bygge deg inn i markedet og stå der. Det gjelder også når etterspørselen er lav, slik Norwegian har midler til å gjøre, ved å kutte ruter og dumpe priser.