KRISTIANSAND: Også denne vinteren ble preget av at sørlandsveiene hyppig ble sperret av vogntog som ikke klarer å forsere lange bakker når det faller snø. Mange vogntog som setter seg fast er utenlandske vogntog med kun to akslinger.

Fædrelandsvennen fikk tips om en mangeårig kontrollør i veivesenet, Helge Andersen, som sammen med folk i UP har sett på årsakene til problemene og tiltak for å løse situasjonen. Han uttaler seg som fagmann, men ikke på etatens vegne.

Samferdselsdepartementet jobber med en forskriftsendring som skal øke kravet til mønsterdybde på vogntog fra 3 mm til 5 mm.

— Det er i og for seg bra, men det vil ikke hindre at like mange setter seg fast. Gode kontrollører vet på forhånd hvilke vogntog som risikerer å stå fast når det snør, sier Helge Andersen.

Spinner

Problemet han beskriver, handler om vektfordeling og fremdrift. Kravet til vogntogene i dag er at dekkene skal være merket M+S (mud and snow), mønsterdybden skal være minst 3 mm, og det skal være kjettinger på sju av dekkene. Men vektfordelingen av lasten er en avgjørende faktor, og det stilles ikke krav til kvaliteten på kjettingene som brukes.

— En bil kan ha tung last i tilhengeren, og vil da få problemer med lite trykk på drivaksel i bakken. Resultatet er at den spinner og ikke kommer opp for eksempel Trybakken. Når et vogntog står fast der, er det mange andre også som blir stående.

Han sier de fleste norske transportørene har valgt moderne biler med tre akslinger og løfteboggie.

— Slike biler blir ikke stående fast selv om det snør. De har god fremdrift, og ved å øke trykket på løfteboggien kan de klare bakkene. Hvis vi setter til side de vi vet vil få problemer, belønner vi på en måte de som har investert i skikkelig utstyr.

Må vente

Det Andersen foreslår, er i korte trekk å la kontrollører vinke til side de bilene med størst sannsynlighet for å kjøre seg fast på vanskelige strekninger som E 39 vest for Kristiansand.

— De må få stå et sted der det er strøm, toalett og parkeringsplass. Og der må de vente til veien er klargjort igjen. Det er bedre å stå noen timer på en slik plass, enn å stå noen timer i Trybakken.

EU-godkjent

Men hva mener egentlig Veidirektoratet om forslagene?

— Med tanke på spørsmålet ditt om toakslede kjøretøy, har de ikke mulighet til å løfte én aksel for å få mer vekt på drivakselen. Dette kan være en av grunnene til at denne kjøretøygruppen har større fare for å stå fast på vinterveier. Dette er EU-typegodkjente kjøretøy som vi ikke kan nekte brukt på norske veier på generelt grunnlag. Men er været dårlig kan vi ta det ut av trafikken som ethvert kjøretøy, hvis det ikke er sikret tilstrekkelig veigrep, sier Arne Valdemar Nielsen i seksjon for tilsyn og kontroll i Veidirektoratet.

Hvis kontrollører anser at kjøretøyene ikke kan sikre tilstrekkelig veigrep, kan de altså lukes ut av trafikken til føret er bedre.

Begeistret Hoksrud

— Helge Andersen og UP har noen veldig gode poenger. Hvis kontrollører med god innsikt kunne stoppet en del problem-vogntog utenfor Kristiansand og utenfor Arendal, i stedet for at de fortsetter vestover på E 39, ville mange mennesker blitt spart for mange timer i kø, sier Bård Hoksrud (Frp) i Stortingets transportkomité.

hoksrud.jpg

Han håper man nå kan bli enige om å gjøre noen forsøk neste vinter, og ser gjerne at man starter på Sørlandet.— Dette dreier seg ikke om veldige mange dager i året. Men de dagene betyr dette mye for mange mennesker, og det handler både om tid og trafikksikkerhet, sier han.

- Kan ikke tiltak som retter seg mot enkelte bilkonstruksjoner, som er EU-godkjent, føre til konflikter med EU-regelverket?

— Hvis det blir et problem, får vi ta den konflikten. Først og fremst får vi sikre tilstrekkelig med hvileplasser for vogntogene det er snakk om, og opplæring av kontrollører. Hvis vi kan få til et forsøk med disse tiltakene neste vinter, er jeg sikker på at det vil merkes positivt på Sørlandet, sier Hoksrud.