KRISTIANSAND: — Hensikten med trafikkomleggingen er å frigjøre et større område i Hannevika, forteller Stig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.

Byggingen av den nye Vågsbygdveien går nå inn i en ny fase, når det ene løpet i Vågsbygdporten etter planen åpnes lørdag kveld, trolig ved 19-20-tiden.

Sprengningsarbeid

Når området i Hannevika frigjøres, skal broa som går over E 39 i Hannevikdalen rives.

KLART FOR TRAFIKK: Lørdag åpnes det vestgående løpet i Vågsbygdporten for trafikk - hvis alt går som planlagt. Til venstre, bak Stig Berg-Thomassen, som er prosjektleder for den nye Vågsbygdveien, ligger avkjøringsrampen som leder til Vågsbygd Ringvei, mens hovedveien i retning mot Lumberkrysset ligger like under ham. Foto: Tormod Flem Vegge

Samtidig skal det gjøres forberedelser til å sprenge ut på— og avkjøringsramper til de nye tunnelene i fjellet. Rampene utgjør det aller siste sprengningsarbeidet i tunnelanlegget.

Fra byen til Vågsbygd

Bilistene som velger å benytte det vestgående løpet i Vågsbygdporten, fra sentrum mot Vågsbygd, får to valg når de kommer ut mot tunnelmunningen i Vågsbygd.

— De kan enten kjøre hovedveien mot Lumberkrysset eller de kan velge å ta av til høyre, via avkjøringsrampen. Da kjører de opp på Fiskålokket, tangerer den uferdige rundkjøringen og kjører ut på ringveien, forteller Berg-Thomassen. Bilister som skal mot Slettheia, velger å benytte avkjøringsrampen.

Bilister som skal fra sentrum til Vågsbygd kan også benytte lokalveien via Hannevika opp Myrbakken.

Fra Vågsbygd til byen

Trafikken fra Vågsbygd mot sentrum får ett kjørefelt når veien nærmer seg området ved Elkem. Veien blir koblet til rundkjøringen ved Blørstad. Rundkjøringen får altså en ekstra arm, og bilistene på hovedveien får enklere tilgang til Slettheia.

Trafikken fra Søgne

For å kunne rive broa over E 39 i Hannevikdalen, skal biltrafikken på E 39 fra Søgne mot sentrum av Kristiansand gå gjennom Hanneviktunnelen.

— Bilistene fra Søgne må være obs på omleggingen, fordi dette blir en merkbar endring, påpeker Berg-Thomassen.

Bilister fra Søgne som skal til industriområdet i Hannevika, til for eksempel Hennig-Olsen is og Xstrata, må kjøre av til høyre like etter Hanneviktunnelen.På strekningen mellom Hannevika og Xstrata, blir kjørefeltene i kjørebanen skilt av fysisk. Dermed unngår bilister som er på vei fra Søgne mot Xstrata møtende trafikk.

Busstilbudet

Bussene fra sentrum mot Vågsbygd kan benytte både den nye tunnelen og lokalveien forbi Hannevik Terrasse. Det blir også et midlertidig busstopp, for busser fra retning Søgne, i Hannevikdalen, like før den gamle Hanneviktunnelen.

— Ved å legge bussene på lokalveien, blir det mulig å benytte busstoppet ved Blørstad, opplyser prosjektlederen.

Busstoppet ved Hennig Olsen is, i østgående retning, vil være ute av drift noen uker.

Midlertidig omlegging

Omlegging av trafikken i Vågsbygd-området vil vare ut året. Trafikkomleggingen i området ved Hannevika vil vare i to tre uker, før et nytt kjøremønster skal benyttes.

— Jeg tror at omleggingen til det nye kjøremønsteret vil gå greit. Erfaringsmessig er det imidlertid alltid en del innkjøringsproblemer. Vi har gått igjennom hele anlegget, for å lede trafikantene på en mest mulig sikker måte. Eksperter på trafikksikkerhet har vært involvert i arbeidet, forteller Berg-Thomassen.