BERGEN: Skipet får navnet Stavangerfjord, og døpes på verftet Bergen Group Fosen der det ferdiggjøres. Det skulle vært satt i trafikk i slutten av mai, men startdatoen er utsatt flere ganger etter forsinkelser. Nå går første tur fra Hirtshals 14. juli.

Flere ruter

Når Stavangerfjord settes i drift, økes ferjekapasiteten mellom Bergen/Stavanger og Hirtshals kraftig. Samtidig åpner en ny rute mellom Hirtshals og Langesund i Telemark.

Når søsterskipet Bergensfjord leveres, blir det daglige seilinger mellom Bergen/Stavanger og Hirtshals. Da tas dagens Bergensfjord ut av drift og skal oppgraderes for å settes inn i nok en ny rute for Fjord Line: Mellom Sandefjord og Strømstad i konkurranse med Color Line.

Det investeres nesten 2 milliarder kroner i de to nye ferjene. De kalles cruiseferjer, og får plass til 1.500 passasjerer og 600 biler. Om bord blir det restauranter, kafeer, taxfree-butikker og lokaler for kurs og konferanser.

Langsiktig plan

– Vi mener selvfølgelig at det er grunnlag for lønnsom drift av disse ferjene. Dette er en plan vi har arbeidet med siden selskapet fikk nye eiere og ny ledelse for seks år siden, sier administrerende direktør Ingvald Fardal i Fjord Line.

En tegning som viser hvordan "Stavangerfjord" er tenkt å skulle fremstå når hun kommer i drift. Foto: NTB Scanpix

I 2006/2007 var selskapet nede i en bølgedal etter at driften av ferjeruten mellom Bergen og England måte avvikles.

– Vi så ganske raskt at skulle Fjord Line ha mulighet til å overleve og utvikle seg, måtte vi tenke nytt og satse på en helt annen måte, sier Fardal.

Dermed startet satsingen som vil få sin avslutning når Bergensfjord er ombygget og settes inn mellom Sandefjord og Strømstad i mai neste år.

Større kapasitet

– Skipene får langt større kapasitet både for reisende og frakt. Skipene er designet for forholdene i Nordsjøen, de skal ligge stødig i sjøen og seile fortere enn dagens Bergensfjord. Dette gjør at vi kan dekke to ruter med de samme skipene, sier Fardal.

Han peker på at de nye skipene får stor regularitet, de går og ankommer Bergen, Stavanger, Langesund og Hirtshals til samme tid hver dag og cruisegjestene vil få hele 14 timer i Danmark mellom ankomst og avgang.

– Samtidig får reisende fra Østlandet også et tilbud om å reise til Danmark eller til Vestlandet med ferje fra Langesund, sier Fardal.

Fjord Line har fått svært mange bestillinger, men forsinkelsene fra verftet har gjort at selskapet mister en stor del av sommersesongen.

– Men vi ser at markedet og etterspørselen er der, sier Fardal.

Nye turtilbud

Salgs— og markedsdirektør i Fjordline, Eva S. Mellgren sier at de har merket stor interess fra det tyske markedet for de nye tilbudene.

– Tyskerne har et feriemønster som gjør at de reiser mer til Vestlandet enn til Østlandet, blant annet fordi de vil fiske. Vi har et stort marked for biler/turister som skal sørover om sommeren, men det er også mange som skal nordover, sier Mellgren.

Hun forteller at selskapet har store forventninger til de nye mulighetene som åpner seg med de nye ferjene. Blant annet kan Fjord Line nå tilby kurs og konferanser, noe det ikke har vært kapasitet til tidligere.

– Vi vil også legge opp til nye tilbud i Danmark. Med 14 timer i land blir det for eksempel mulig å ta en tur til Skagen eller andre utfluktsmål, eller en runde på en golfbane, sier markedsdirektøren.