AGDER: – Nær 80 prosent av dem som mistet førerkortet i Agder i første halvår, er menn i alderen 18-45 år. Vi registrerer at førere med Audi, Mercedes og BMW er klart overrepresentert av de som tas. Det gjelder også store SUV-er med store motorer. Vi ser en klar tendens til at alderen på de som vi tar har gått oppover de siste to-tre årene. Det henger nok sammen med fetere lommebøker og kraftigere motorer og hestekrefter å boltre seg med, sier UP-sjef i Agder, Øystein Krogstad.

I første halvår i 2012 beslagla UP i Agder 127 førerkort. På samme tid i år er tallet økt til 257. Antall forelegg ligger imidlertid på samme nivå som i fjor.

— Det er nedslående tall, konstaterer Krogstad.

Her er grunnen til at flere mister lappen:

— Vi har valgt å ha fokus på de virkelige fartssynderne, de som kjører så fort at de mister førerkortet. Det gjør at vi ikke kan hanke inn like mange av de som kjører litt for fort. Dette er i tråd med ønskene helt fra Stortinget, så det følger vi, sier Krogstad.

Tre av fire på E18 og E39

75 prosent av dem som mistet førerkortet, kjørte for fort på E 18 og E 39. Særlig på tre strekninger tas mange:

– På firefelten mellom Kristiansand og Grimstad tok vi en som kjørte i 182 km/t. Det er på gjennomsnittsmåling, og da er sikkerhetsmarginene trukket fra. Det betyr at speedometeret gjerne har vært på 200 km/t, sier Krogstad.

Grensa for forelegg i denne 100-sonen går ved omkring 140 km/t.

– Rene racerbaner

– Vi har også tatt mange på den nye strekningen med krabbefelt vest for Vigeland. Her har vi fått tips fra folk i området om det de omtaler som rene racerbaner. Og det har vi fått bekreftet. Når bilistene passerer toppen av bakken og kjører inn mot rundkjøringen i 130-140 km/t og skylder på de kjørte forbi en lastebil, så holder ikke det, sier Krogstad.

– Vi tar også mange på Østerholtheia helt øst i Aust-Agder. Her står vi gjerne 800 meter etter toppen av bakken hvor det går fra to felt til ett felt. Når bilførerne da kjører i 150 km/t i 80-sona og skylder på forbikjøring for lenge siden, så er det godt å få disse ut av trafikkbildet, sier Krogstad.

Mest på laser

Omkring 40 førere ble tatt på gjennomsnittsmåling utført fra mc eller bil. De langt fleste ble altså tatt med laser.

– Vi opererer med helt åpne kontroller i 95 prosent av tilfellene. Vi er avhengig av klar sikt for å få riktig måling. Det betyr at vi ikke skjuler oss i buskas, slik mange tror, sier Krogstad.

Vågsbygdporten

Utenom stamveien gjennom Agder-fylkene, har den nye tunnelen Vågsbygdporten i Kristiansand bidratt kraftig til førerkortbeslag.

– Vi målte først, uten å ta noen, for å se hvordan fartsbildet var. Resultatet var nedslående, og vi var ute i Fædrelandsvennen og advarte. Så stod vi kort tid etter i tunnelen på en reell kontroll, og fem mistet førerkortet. Dette var også ute i media. Deretter stod vi igjen i Vågsbygdporten en søndag i begynnelsen av juni, og da mistet 15 førerkortet. Det er nesten ikke til å tro, sier UP-sjefen.

Forhindret dødsulykker

– Jeg er overbevist om at flere av dem vi har tatt, kunne kjørt seg i hjel hvis de ikke hadde blitt tatt ut av trafikken. Er du først en type bilist som kjører for fort, så gjør du det som oftest alltid. Hvis vi går glipp av en storfisk, så tenker vi at han kommer alltid igjen, sier Krogstad, som oppfordrer bilistene til å ta det med ro i sommertrafikken.