Fakturaene utgjør ifølge Nettavisen til sammen 45 millioner kroner. For personbiler er gebyret på 150 kroner i døgnet.

Det var i desember i fjor at Stortinget vedtok den nye gebyrordningen. Hensikten er å få ned antallet uforsikrede biler på norske veier, og det ser ut til å ha hjulpet.

Ifølge avisen er det per dags dato 56.344 uforsikrede kjøretøy i Norge. Det utgjør 1,4 prosent av alle forsikringspliktige kjøretøy.

– Dette er en nedgang på 2 prosentpoeng fra tilsvarende periode i 2017, skriver direktør Roger Stenseth i TFF i en epost til Nettavisen.

Stenseth minner om at det er viktig å levere salgsmelding ved kjøp av nytt kjøretøy, og at dette forklarer neon av gebyrene.

– Du som kjøper må forsikre kjøretøyet fra salgsdato. Det er fra datoen selger har skrevet på salgsmeldingen som kjøper må forsikre bilen. Dette gjelder både salgsmelding innlevert på papir og elektronisk på internett, sier han.

Inntektene fra tvangsbøtene skal gå til å dekke skader som er forårsaket av uforsikrede biler og uidentifiserte kjøretøy, noe som er beregnet å koste 110–120 millioner kroner i året. Tidligere var det forsikringsselskapene–og dermed i praksis bilister med forsikring–som dekket dette.

Dersom du ikke betaler gebyret, vil saken kunne ende med inkasso og et uforsikret kjøretøy kan bli avskiltet ved kontroll.