KRISTIANSAND: — Når den nye Vågsbygdveien er ferdig utbygget, vil trafikken korke seg enda mer over Vesterveibroa. Derfor er det akutt behov for en firefeltsløsning, sier Karl W. Strandvik, kommunestyrerepresentant for Søgne Høyre.

Strandvik bor i Søgne og jobber på Kongsgård. Han frykter konsekvensene når trafikk i fire felt, til og fra den nye Vågsbygdveien, skal over Vesterveibroa i 2014.

— Må finne løsning

Torsdag kom han med en interpellasjon i Søgne kommunestyret, der han understreket at trafikkork på Vesterveibroa også vil ramme bilister og næringstrafikk til og fra Søgne.

— Jeg mener at alle gode krefter må komme sammen for å finne en løsning på flaskehalsen snarest. Det er akutt behov for en firefelts løsning fra Vesterveien til Gartnerløkka. Om løsningen er en ny bro, det må ingeniørene bedømme, sier Strandvik, som tidligere har jobbet som regionleder i Norges Lastebileierforbund.

Han forteller om et skrekkeksempel fra Østlandet, der en tofelts bro mellom to firefelts veistrekninger på E 18 i Drammen skapte enorme køer. Ting korket seg til i forbindelse med at nye E 18 mellom Drammen og Horten ble åpnet for cirka ti år siden.

Utvider til tre felt

Johan Mjaaland er avdelingsdirektør i Statens vegvesen, og leder veiavdelingen i Vest-Agder. Foto: Jon Anders Skau

Statens vegvesen planlegger å utvide Vesterveibroa med ett ekstra felt, med tanke på trafikken fra den nye Vågsbygdveien.— Det er ikke tilfredsstillende med en trefelts løsning. Her må det minimum etableres fire felt, understreker Strandvik, som mener det er svært beklagelig at Statens vegvesen og Kristiansand kommune ikke har klart å finne en løsning.

— De har i flere år vært klar over denne flaskehalsen, og behovet for fire felt er erkjent. Nå står man i en situasjon der ingen klarer å gjøre noe som helst, påpeker han, før han understreket at det må skilles mellom langsiktige løsninger, som ny ringvei rundt Kristiansand, og akutte løsninger som han nå snakker om.

Forsinket utvidelse

Johan Mjaaland er avdelingsdirektør i Statens vegvesen, og leder veiavdelingen i Vest-Agder. Han forteller at han er enig med Karl Strandvik.

— Vi frykter også stor kø over Vesterveibroa når den nye Vågsbygdveien åpner, sier han.

— Hvorfor har dere ikke fått på plass en firefelts løsning før?

— Det har vært nødvendig å prioritere andre prosjekter, som blant annet ny Vågsbygdvei og ny E 18 østover.

Nødløsning

Statens vegvesen planla å utvide Vesterveibroa med et tredje felt, i østgående retning, denne høsten. På grunn av lite konkurranse i entreprenørmarkedet, med kun én interessent, er prosjektet utsatt til neste år.

— Den ene interessenten ga en pris som vi mente var for høy. Derfor utlyser vi prosjektet på nytt. Vi satser på å etablere det ekstra feltet i løpet av første halvår av 2013. Målet er å ha feltet på plass før vi åpner Vågsbygdveien i 2014, sier Mjaaland.

— Det ekstra feltet er en nødløsning, for å avhjelpe en akutt situasjon fram mot en mer permanent løsning. Det jobbes med mer permanente løsninger gjennom Nasjonal Transportplan (NTP), understreker Mjaaland.