AGDER: Innen 2015 skal et nytt nødnett for radiokommunikasjon mellom politiet, brannvesenet og helsevesenet stå klart over hele landet. Flere områder på Østlandet bruker allerede nettet, men ikke alle som skal bruke nettet er like fornøyd. Det er nemlig langt fra gratis.

– Vi må bruke en halv million kroner i leie av radioer. Det er helt forferdelig og det betyr at vi må ut i kommunene for å tigge etter penger, sier brannsjef i Setesdal brannvesen IKS, Jerry Remme, til fvn.no.

Går utover investeringer

Remme leder brannvesenet i de fem bygdekommunene i Setesdal med totalt 7.053 innbyggere. Ut fra brannvesenets årsbudsjett på ni millioner kroner, må brannsjefen bruke en halv million kroner på å leie radioutstyr til mannskap og biler.

– Vi har ikke midlene per dags dato. Dette kommer til å gå utover annen beredskap, som innkjøp av utstyr, biler og annet brannteknisk materiell, sier Remme.

En ringerunde som fvn.no har gjort til andre brannvesen på Sørlandet gir tilsvarende svar.

– For oss betyr dette veldig mye. Vi har regnet ut at det vil utgjøre en kostnad på én million kroner. I utgangspunktet antok vi at Stortinget ville bevilge og betale det nye Tetra-nettet (nødnettet, red. anm.), men det viser seg at vi får regningen for driftsutgiftene, sier brannsjef Jon Inge Aasen i Brannvesenet Sør.

Aasen skal, med sitt budsjett på 30 millioner kroner, holde beredskap i ni kommuner med totalt 49.168 innbyggere.

– Slår veldig feil ut

Med totalt 15 brannstasjoner og et par hundre deltidsmannskaper som det må leies radioer til, blir regningen fort høy.

– Dette slår veldig feil ut på et brannkorps som oss, som har 200 personer som trenger personsøker. En stor by som Oslo er ti ganger så stor som regionen vår og bruker nettet 20 ganger så mye, men betaler like mye som oss, sier Aasen.

I dag eier og vedlikeholder kommunene selv sambandsnettet.

– Stortinget har pålagt alle nødetater å bruke nødnettet. Systemet og nettet er ønsket velkommen, men det blir veldig galt når de fordeler regningen slik de gjør, mener Aasen.

Det nye nødnettet skal gjøre det enklere for nødetatene å samhandle. Her fra en demonstrasjon. Foto: OLSEN, LINN CATHRIN

– Kan være litt urimeligKristiansandsregionen brann og redning dekker seks kommuner med 126.925 innbyggere. Konstituert brannsjef Jan Røilid støtter sine kollegaer som frykter kostnadene.

– Det er klart at dette tilfører kommunene en ekstra kostnad i forhold til utviklingen. Et system som ikke skulle koste så mye, har fått en høyere prislapp. Det kan være litt urimelig å få tredd det nedover hodet, sier Røilid.

Det mener imidlertid ikke lederen for utbyggingen av det nye nettet.

– Det brannvesenene dekker er de løpende driftskostnadene. Det nye nødnettet har nye muligheter og 110-sentralene får flott utstyr. Dagens nett består av ymse utstyr, hvor mye er gammelt. Det tilfredsstiller heller ikke Datatilsynet sine krav om et avlyttingssikkert nett. I Norge har staten strukket seg langt, mener direktør Tor Helge Lyngstøl i Direktoratet for nødkommunikasjon.

Nødnettet har en ramme på 4,7 milliarder kroner og skal dekke utbygging av nettet for politi, helsevesenet og brannvesenet i hele landet.

– Kommunene betaler ikke noe for investeringen til nettet, ikke noe for utstyret på 110-sentralene og ikke noe for radioapparatene. Da er det ikke mer enn rett og rimelig at driftskostnadene dekkes, sier Lyngstøl.

– Blir så feil

Justispolitiker i Fremskrittspartiet, Åse Michaelsen fra Mandal, kritiserer regningen for driftskostnadene.

– Staten er rik og trenger ikke å hente inn avgifter fra tjenester som gagner alle. At politi betaler merverdiavgift på biler, Røde Kors må betale avgifter på snøskutere som brukes i redningsaksjoner og at kommunene må betale radioleie skulle være unødvendig, sier Michaelsen.

Hun mener at staten skulle tatt regningen.

– Dette blir så feil, sier hun.

Etter planen skal nødetatene i landsdelen gå over fra gammelt til nytt nødnett i slutten av 2013 eller begynnelsen av 2014. Helsedirektoratet tar regningen for radioer til helsetjenesten, mens Politiets data— og materielltjeneste dekker politiets kostnader.