AGDER: Oslo Economics har på vegne av Sørlandets samferdselsløft og Vegaksjonen gjennomgått Statens vegvesens tall for trafikkvekst på E 39 mellom Kristiansand og Stavanger. De nye tallene viser at allerede i 2027 vil trafikken på E 39 være så høy at den tilsier firefelts vei.

Det ble ramaskrik da Statens vegvesen i 2011 la fram en såkalt konseptvalgutredning (KVU) for strekningen Søgne-Ålgård og konkluderte med at store deler av E 39 bør bygges etter midtrekkverk-prinsippet. Trafikkmengden er for liten til at det er riktig å bygge fire felt.

Det er på strekningen mellom Vigeland i Lindesnes til Ålgård i Rogaland Statens vegvesen mener trafikken ikke er stor nok for firefelts vei. Deres tall viser at fram til 2040 vil trafikkveksten ikke være større enn at midtrekkverk holder ved bygging av ny E 39. Midtrekkverk betyr tofelts vei med forbikjøringssoner, slik veien mellom Risør og Telemark grense over Brokelandsheia på E 18 er i dag.

Usikkerheter

— Vi har fra Agder-regionens side påpekt av midtrekkverk-konseptet har mange usikkerheter, sier fungerende regiondirektør i NHO Trond Madsen i et brev til samferdselsminister Marit Arnstad.

Det pekes på usikkerhet i forhold til trafikksikkerhet, fremkommelighet og økonomi.

— Nå foreligger det i tillegg en ny analyse fra Oslo Economics som sår tvil om trafikkprognosene Statens vegvesen har benyttet i KVU Søgne-Ålgård, sier Madsen.

Oslo Economics mener tallene fra vegvesenet har to potensielle feilkilder.

Høyere vekst

For det første vil trolig befolkningsveksten i regionen være høyere enn man la til grunn i KVU-en. Men enda viktigere er det at KVU-en ikke tar høyde for at den økonomiske veksten er ulikt fordelt regionalt. De mener at trafikken allerede i 2027 vil være på et nivå som tilsier fire felt.

I KVU-en er det lagt gjennomsnittsberegninger for norsk økonomi til grunn. Vest-Agder og Rogaland, som er regionen som knyttes sammen av E 39 Søgne-Ålgård, har det siste tiåret hatt vesentlig sterkere vekst enn det nasjonale gjennomsnittet. Dermed underestimerer også KVU Søgne-Ålgård fremtidig trafikkvekst, ifølge rapporten fra Oslo Economics.

Derfor ber Trond Madsen og fylkesordfører og leder for Vegaksjonen, Bjørgulv Sverdrup Lund, departementet ta hensyn til denne analysen i det videre arbeidet med å planlegge ny E 39. ## Får støtte

Og de lokale veiaksjonene får til dels støtte i et svarbrev fra departementet. Der ber man Statens vegvesen ta større høyde for regionale befolkningsprognoser. Men departementet understreker også at de gir tilslutning til det såkalte midtrekkverk-konseptet og peker på at det er svakheter ved tallene fra Oslo Economics også.

— Jeg mener det er interessant at departementet i svarbrevet langt på vei bekrefter at beregningsmodellene til Statens vegvesen må vurderes, sier Madsen.

Madsen har fortsatt god tro på at regionen skal lykkes i sin kamp for å få hele strekningen prosjektert som fire felt.

— På lang sikt vil det være behov for fire felt fra Oslo til Stavanger. Vi mener det vil være klokt å bygge fire felt når man bygger langs denne strekningen. I løpet av høsten har vi hatt en rekke møter på Stortinget om denne saken, og jeg føler at vi får større og større forståelse for våre argumenter, sier Madsen.