KUN STARTEN: Utbyggingen som nå sluttføres ved Gullknapp, betyr 1199 meter rullebane og et flytårn som kan flyttes ved neste utvidelse. Anleggsleder Rolf Knutsen satser nemlig på å utvide rullebanen til 1499 meter, noe som vil bety at de kan ta imot fly med opptil 80 seter. Her er han i flytårnet som ennå ikke er utstyrt. Foto: Kjetil Reite
JOBBER PÅ: Arendal Lufthavn Gullknapp er gravd opp for å få på plass trekkrør for strøm til lysanleggene. Her er Morten Vefald i sving i en av grøftene på rullebanen. Foto: Kjetil Reite

FROLAND: — Dette er en unik flyplass med helt perfekte forhold. Det er ingen vanskelige innflyginger, og flyplassen ligger på et sted med stabile vindforhold, sier Rolf Knutsen, byggeleder ved Arendal Lufthavn Gullknapp.

Ledelsen ved flyplassen har begynt å telle ned til dagen da de kan ta imot de første ruteflyene. I begynnelsen av oktober sendte Luftfartstilsynet ut en skisse til konsesjonsvilkår for flyplassen. I skissen som nå er på høring, får Arendal Lufthavn Gullknapp tillatelse til å drive ruteflyging, charter, taxiflyging og skoleflyging.

— Første steg nå er tillatelse til å starte ruteflyginger. Så vil vi i neste omgang undersøke om det er noen som er villige til å drive slike flyginger, sier Einar Halvorsen, ordfører i Arendal og nestleder i styret for Gullknapp.

Luftfartstilsynet kommer til å gi en innstilling til om Gullknapp skal få konsesjon. Så skal Samferdselsdepartementet ta den endelige avgjørelsen.

Bergen og Stavanger

Gullknapp har i dag en rullebane på 1199 meter. Den har de påkrevde sikkerhetssonene og flytårn. Snart kommer det også terminalbygg, hangarer og landingslys.

— Vi gjør det så enkelt som mulig for å holde kostnadene nede. Flytårnet er bygget på konteinere og kan flyttes når flyplassen skal utvides, sier Knutsen.

Han viser fram tårnet som ennå ikke er innredet. Hvis Samferdselsdepartementet gir konsesjon, vil det kunne betjene de første flyene fra sommeren 2014. Da har eierne brukt mellom 60 - 70 millioner på Gullknapp.

Konsesjonen vil likevel kun åpne for fly som kan ta maks ni passasjerer. Det er i hovedsak oljearbeidere som skal til Bergen og Stavanger flyplassen satser på for sine ruteflyginger.

— Det perfekte hadde vært en rute som tar en runde på dagen og en på kvelden, sier Rolf Knutsen.

I tillegg satser de på privatfly og skolefly. To helikopterselskap ønsker å ha base på Gullknapp.

Kun starten

Eierne av Gullknapp kommer likevel ikke til å være fornøyde med kommersiell drift på 1199 meter. De har en godkjent reguleringsplan for 1499 meter rullebane.

En slik utbygging er kostnadsberegnet til mellom 200 - 250 millioner kroner. Da kan flyplassen ta imot fly på opptil 80 seter.

— Da begynner det også å bli økonomi i dette, sier Knutsen.

I tillegg eier flyplassen nok arealer til å lage en landingsstripe på 3000 meter. Da kan flyplassen ta imot fly som i dag ikke kan lande på Kjevik

— Vi ser at det er mulighet til stede for å bygge en moderne, stor flyplass. Da kan vi betjene fly som i dag trafikkerer Sola og Torp. På sikt tenker vi at vi kan åpne for rutecharter, sier Sverre Valvik, styreleder i Arendal flyplass, Gullknapp.

Han vil ikke si noe om når de neste utvidelsene kommer, og ser heller ikke for seg at dagens eiere alene vil kunne ta investeringene som skal til.

— En slik investering vil vi ikke kunne ta på egen hånd. Da er vi nødt til å få inn nye investorer, sier Valvik.

Neppe konkurrent

Ledelsen ved Gullknapp tror ikke de blir noen konkurrent til Kjevik. Nyansatt lufthavnsjef, Jan Morten Myklebust, jobber også i halv stilling ved Stord Lufthamn, og mener den kan sammenlignes med Gullknapp.

— Stord ligger midt mellom Haugesund og Flesland, men vi er ikke noen stor konkurrent til dem. Slike flyplasser vil i hovedsak betjene lokalt næringsliv, sier Myklebust.

Ved Kjevik tror heller ikke lufthavnsjef Thomas Langeland at Arendal Lufthavn Gullknapp blir noen konkurrent de nærmeste 50 årene.

— Skal de kunne klare å bli konkurrenter til Kjevik, må de investere over en milliard. Men de får styre på som de vil. Dette er jo et privat initiativ, sier han.