SNARRÅDIG: I 2007 forhindret Jan S. Pettersen at seks liv gikk tapt da den samme ulykkesbåten fikk problemer sørvest for Lindesnes fyr. Pettersen er kritisk til at den spanske fiskebåten er blitt brukt i utleie etter hendelsen. Foto: Torbjørn Witzøe

FARSUND/LYNGDAL: Seks tyskere ble berget i en dramatisk redningsoperasjon da båten begynte å synke utenfor Farsund våren 2007.– Det var med nød og neppe at jeg fikk dem om bord før båten gikk ned. I løpet av fem minutter var den overfylt med vann. Sekunder før den gikk ned, fikk jeg hukket dreggen i et lasterom foran. Det var skremmende å se på hvor fort det gikk, sier fisker Jan S. Pettersen til Fædrelandsvennen.

Fredag i forrige uke omkom en tysk fisketurist da båten, en Rodman 620, gikk ned én til to kilometer fra Farsund. Tre andre ble reddet av fisker Jarle Fjeldskår fra Lindesnes. Fisketuristene var gjester ved Bjørnevåg ferie som også leier ut fiskebåten.

– Øste med bøtte.

Nå viser det seg at det ikke er første gang båten har havarert.

3. mai i 2007 hadde Pettersen med seg en gruppe østerrikske hobbyfiskere om bord i sin båt, Mijana. To nautiske mil sørvest for Lindesnes fyr oppdaget Pettersen en seistim på ekkoloddet og snudde båten. 100 meter unna så han flere tyskere i en mindre båt.

– De vinket til meg, og jeg vinket tilbake. Plutselig oppdaget jeg at de øste båten med bøtte og skjønte alvoret, sier Pettersen. Ingen av tyskerne ble alvorlig skadet da båten forliste. Pettersen tauet havaristen inn til Korshamn i Lyngdal.

Fryktet ny ulykke.

Den pensjonerte yrkesfiskeren sier han har fryktet en tilsvarende ulykke kunne skje igjen. Han var svært kritisk til at ulykkesbåten og feriesenterets andre båt av samme type ble leid ut på nytt.

–Dette har jeg ventet på. Det var havblikk da båten gikk ned i 2007. Jeg mente ingen av båtene burde brukes til utleie mer, men ble ikke hørt, sier Pettersen.

I henhold til regler om bergingslønn, tok Pettersen båten i sin varetekt i påvente av en avtale med forsikringsselskapet. Båten ble etter hvert hentet av Bjørnevåg ferie.

– Jeg gikk over ulykkesbåten, men fant ingen feil. Fartøyet har imidlertid en håpløs konstruksjon som gjør at selvdreneringen virker mot sin hensikt. Båten synker bare den kommer litt lavt i vannet, sier Pettersen.

Avhørt i saken.

Yrkesfiskeren var svært kritisk til at han ikke ble avhørt av politiet etter hendelsen i 2007. I et intervju med Farsunds Avis to dager etter ulykken sa han at båttypen burde bli tatt ut av markedet øyeblikkelig for å unngå lignende ulykker.

– Jeg reagerte sterkt på at politiet ikke var interessert i å finne årsaken til ulykken i 2007. Båtene ble bare tatt i bruk igjen, sier Pettersen.

Politibetjent Bjørn Pedersen ved lensmannskontoret i Farsund bekrefter at de har vært i kontakt med Pettersen. Den pensjonerte yrkesfiskeren ble avhørt i går ettermiddag.

– Han har fortalt at han har vært borti lignende episode med tilsvarende båt. Derfor ønsker vi å avhøre ham, sier Pedersen til Fædrelandsvennen.

– Feilen ble utbedret

Jakob Oddvar Jakobsen ved Bjørnevåg Ferie hevder en sprukken slange i skroggjennomføringen var årsaken til havariet i 2007. – Det viste seg at en slange i forbindelse med skroggjennomføringen ved akslingen hadde sprukket på langs. Slanger med bedre kvalitet ble montert i begge båtene. Ettersom vi fant og utbedret feilen, var vi i god tro da vi leide ut båtene igjen, sier Jakobsen.

Jakobsen sier en fagmann brukte langt tid på å reparere den havarerte båten. Både motoren og det elektriske anlegget hadde tatt skade av sjøvannet. Den ødelagte slangen ble oppdaget da båten ble sjøsatt igjen. Jakobsen sier han har holdt øye med den aktuelle slangen siden ulykken i 2007. Bjørnevåg ferie har to identiske båter av merket Rodman 620. Begge ble kjøpt fra et feriesenter i Lofoten.

– Veldig betenkt

– Var du skeptisk da du satte båten inn i utleievirksomhet igjen?

– Ja, jeg var selvsagt veldig betenkt. Det tok en god stund før vi ble klar over feilen og fikk testet båten. Men da vi oppdaget feilen, ble det tydelige for oss hva som var årsaken til lekkasjen, sier Jakobsen.

Jakobsen er enig i at båtkonstruksjonen har store svakheter.

– Båten har blant annet dør ut til badetrappa. Det er noe tull. Kommer akterenden dypt i vannet, så kan vannet strømme inn gjennom luka og ned i underdekket. Båten har en svakhet når den kommer lavt nok i vannet, erkjenner Jakobsen.

– Fokus på sikkerhet

Han mener likevel at feriesenteret har hatt fokus på sikkerhet. Gruppen som ble utsatt for ulykken i forrige uke var med på prøvetur.

– Vi får stadig honnør for at vi er flinke på sikkerhet, informasjon og prøveturer. Våre gjester sier stadig at vi har bedre sikkerhetsrutiner enn mange andre feriesteder., sier Jakobsen.

– Har det vært flere hendelser med båtene enn den i 2007 og i forrige uke?

– Nei, vi har kun hatt det ene tilfellet og ikke noe i nærheten av noe sånt i senere tid, sier Jakobsen.

– Hva skjer med båtene nå?

– De kvitter jeg meg med. Uansett hva årsaken til lekkasjen er. Jeg skal aldri mer ha fiskebåter med dør til badetrapp, sier Jakobsen.