SØGNE: — Jeg skal passe på at de små alltid har noen å leke med. At ingen står alene, sier Franziska Roszinski (11).

Mer aktivitet

Hun er en av 24 sjetteklassinger som er klare for oppgaven som trivselsvakter. Etter høstferien går de i gang, lett gjenkjennelige for de andre elevene i grønne refleksvester. Vaktene måtte søke på jobben før de fikk den, og skal gå sammen to og to. I tillegg har to sjuendeklassinger "overoppsynet" med trivselsvaktene, pluss ansvar for et utlånsopplegg for fotball, racketer, hoppetau.

— Jo mer aktive de er, dess mindre mobbing, sier sosiallærer Margrete Tofte.

Skaper trivsel: De nye trivselsvaktene ved Lunde skole skal passe på at alle har det bra, og at ingen blir mobbet eller går alene. F.v.: Sjuendeklassingene Matilde Midberg (12) og Marco Høyvang Sole (13), videre sjetteklassingene Teresa Tønnessen (10), Franziska Roszinski (11) og Helene Romeril (11). Foto: Kjartan Bjelland

Enkelte av vaktene har opplevd å bli mobbet selv, og vet hva de skal se etter.— Er det forskjell på gutte- og jentemobbing?

— Jentene sier stygge ord og holder utenfor. Guttene dytter og er voldelige, mener sjuendeklassingen Matilde Midberg (12).

"Mobbesikre" soner

Lunde skole er Søgnes største barneskole med 350 elever. Skolegården er delt i to, en for de største og en for de minste elevene. I tillegg til trivselsvaktene innfører rektor Anne Beth Torkelsen også såkalte "mobbesikre" soner for et avgrenset område i hver del av skolegården.

— En lærer i hver sone skal stå på et fast sted og følge med. Hvis noen av barna føler seg litt redde eller ensomme, skal de vite at leker de der, er det alltid en voksen som følger med. Der er de trygge, sier hun.

— Du tror ikke det kan oppfattes stigmatiserende, at de som oppholder seg der er spesielt utsatt?

— Nei, områdene er store, det er uansett alltid barn der, forsikrer hun.

Aktive: Lunde skole er Søgnes største barneskole, med 350 elever fra 1.- til 7.-trinn. Erfaringsmessig er det mindre mobbing jo mer aktive elevene er i friminuttene. Foto: Kjartan Bjelland

De to lærerne som er stedfaste, kommer i tillegg til fem andre som sirkulerer, og som også skal følge med utenfor de sikre sonene.— Vi har vært forskånet fra de store mobbesakene, og håper de tiltakene vi innfører nå, vil bidra forebyggende, sier hun.

— Hva med den mer skjulte mobbingen, som utestenging, den kan vel foregå overalt, også i de sikre sonene?

— Ja, der er vi helt avhengige av at foreldrene, eller barna selv, orienterer oss.

— Hvor skal de legge lista for å si fra?

— Dette går ofte på følelsesregisteret, spesielt mors. Kjenner hun et stikk i magen, skal hun komme til oss. Ikke vente og se om det går over, men ta kontakt umiddelbart, understreker rektor.

Sikre soner: - I den sikre sonen skal ungene vite at det alltid er en voksen som følger med og passer på, sier rektor Anne Beth Torkelsen (t.v.) og sosiallærer Margrete Tofte. Foto: Kjartan Bjelland

Skolekonferanse om mobbingHvert halvår gjennomfører skolen en lokal trivselsundersøkelse – i tillegg til den nasjonale elevundersøkelsen.

— Vi har jobbet med å fornye trivselsundersøkelsen og gjøre den mer spesifikk. Vi spør konkret om mobbing på nett, mobil, skoleveien, i gymmen – hvor er det det stikker, hvor er det ikke greit å være? sier sosiallærer Margrete Tofte.

— Undersøkelsen skal helt ned i første klasse, det er også nytt. Dermed kan vi følge utviklingen i klassene oppover, sier rektor Anne Beth Torkelsen.

Hun planlegger også en større konferanse om mobbing – for elevene – og ser for seg foredrag, gruppearbeid og rollespill.— Vi skal gjøre det alvorlig og skikkelig, for å ansvarliggjøre alle – store som små elever. Kampen mot mobbing handler ikke nødvendigvis om mer ressurser, men om hvor mye du vier energien din til det.