— Vi gjør dette fordi vi trenger bedre kapasitet på ferja til Larvik i danskenes vintersesong, sier Odd Grønberg, linjedirektør i Color Line, til fvn.no.

Det var den danske avisen Nordjyske som først meldte om ferjebyttet. Etter at Superspeed 1 ble bygget ut i vår, har kapasiteten per overfart økt fra 1840 til 2240 passasjerer. Derfor finner Color Line det hensiktsmessig å sette inn Superspeed 1 mellom Larvik og Hirtshals fra fredag til søndag mellom januar og mars.

Flere vil til Østlandet

— Flere dansker ønsker å dra til Østlandet enn til Sørlandet i vintersesongen. Årsaken er tilgangen til vinterstedene som Hemsedal, Gol, Lillehammer og så videre. Det er ikke unaturlig. Sånn har det vært i alle år, sier Grønberg.

- Men vi har jo vintersportsteder på Sørlandet også. Hva synes du om markedsføringen til disse vintersportstedene inn mot danskene?

— Vi har et veldig godt samarbeid. Man kan alltid ønske at det blir bedre trøkk. Men det gjelder å sørge for at det er tilgjengelig riktige produkter til riktig tid, svarer Grønberg, som legger til at det har vært en økning av dansker som de siste årene har lagt fjellferien til Sørlandet.

- Har det vært for få plasser på Sørlandets vintersportsteder?

— I perioder kan det være det. Men det er ikke det som er begrensningen her, svarer Grønberg, og peker på at Østlandet har et mye bredere tilbud til fjellturistene.

Stadig færre dansker på Hovden

Lasse Eidskrem, destinasjonssjef for Destinasjon Hovden, tror ikke det vil ha noen betydning for dem at Superspeed 1, med større kapasitet, ikke skal gå mellom Kristiansand og Hirtshals i vinter.

— Vi får danske gjester både fra Superspeed 1 og 2. Det som er utfordringen, er at det danske markedet generelt er fallende, siden finanskrisa har rammet mye hardere der. Det gjør at folk tenker seg bedre om før de bestiller ferie, sier han til fvn.no.

Forrige sesong sto danskene for omkring 30.000 gjestedøgn på Hovden, de aller fleste av dem i perioden desember til mars, opplyser Eidskrem. Det er nesten 9.000 færre enn sesongen før, men i år ser det ut til å bli likedan som forrige sesong.

— De siste tallene viser at det blir omtrent status quo i år. Vi har vært heldige i dette markedet. Det er ikke noe som kommer av seg selv, sier han, og opplyser at all markedsføring mot danskene går gjennom Innovasjon Norge og Color Line.

— De trykker på for harde livet for å fylle sine seilinger, sier han om sistnevnte.

- Er det noe ledig i vinter?

— Ja, vi har plass til 10.000 til. Det er alltid trykk på helgene, men i ukedagene er det alltid plass, svarer han.

Vil ikke bytte permanent

Linjedirektør Grønberg mener det ikke er et alternativ å bytte Superspeed 1 og 2 permanent.

— Vi har større behov for kapasitet til norske gjester fra Kristiansand resten av året, sier han.

Om vinteren er det flere nordmenn enn dansker som benytter seg av ferjeforbindelsen mellom Hirtshals og Kristiansand.

— Det kan være noen weekender som er relativt fulle, men det er ikke noe stort trøkk, sier han.

Odd Grønberg er spent på hvordan utbyttet av ferjebyttet blir.

— Det er dårlige tider i dansk økonomi. Vi er veldig spent på hvordan det kommer til å gå, sier han.