KRISTIANSAND: Den tidligere havnedirektøren, nå bystyrepolitikeren, krever at ordfører Arvid Grundekjøn svarer bystyret på hvorfor det betales havneavgift for et museumsskip og hva han vil gjøre for å få den vekk.

— I min tid som direktør, og lenge før det, ga vi alltid gratis plass til skip som ble drevet sånn helt på frivillig basis. Marinefartøyer ligger etter statlig regulativ alltid gratis i norske havner. Her snakker vi om et gammelt marinefartøy som drives av ildsjeler, sier Salvesen.

HAVNEAVGIFT: Kristiansand Havn krever 300 kroner dagen i havneavgift fra D/S "Hestmanden". ?Smålig, synes politiker og eks-havnesjef Odd A. Salvesen. Foto: tore-andré baardsen

— Rett og slett smålig av Kristiansand Havn. Kristiansand skal være stolt over dette skipet, ikke melke den for penger, sier Salvesen.

Over 100.000 i året

D/S "Hestmanden" er nasjonalt museum for krigsveteranene og det eneste dampskip igjen i verden som har seilt konvoi i begge verdenskrigene. Kong Harald var til stede da skipet ble døpt etter at det var ferdig restaurert ved Bredalsholmen. Skipet administreres av Vest-Agder-museet.

300 kroner dagen i havneavgift blir 109.500 kroner året for Stiftelsen Hestmanden, en betydelig sum for stiftelsen, ifølge daglig leder og sekretær Pål Erik Hals.

— Vi har diskutert saken i styret. Havna har tilbudt oss laveste sats. Vi godtok det, sier han, men han vet flere i styret reagerer på prisnivået.

Styreleder for D/S "Hestmanden", Rolf Hugo Williamsen, er fornøyd med at Salvesen tar opp saken i bystyret.

— Havna har vært veldig greie med oss. De la en strømkabel gratis da vi måtte flytte fra Kilden til kai seks. Vi har billig strøm og vann, men det er klart 300 kroner i havneavgift er penger, sier Williamsen.

Styret for båten diskuterer nå vinteropplag utenfor Kristiansand Havns territorium for å få ned kostnadene. Havna har foreslått Marvika, men der er også satsen 300 kroner dagen. Muligens blir det tilbake til Bredalsholmen med skipet.

KAI 6: "Hestmanden" lå først ved Silokaia, før den ble flyttet til kai 6. I vinter skal den i vinteropplag, enten i Marvika eller ved Bredalsholmen. Foto: Anne Smith Lorentz

Følger regleneHavnedirektør Hallvard Aglen i Kristiansand sier havneavgiftene i trafikkhavnen reguleres av et detaljert regelverk.

— Fritaket for marinefartøy gjelder fartøy i aktiv tjeneste. Hvis vi skal endre noe på reglene overfor "Hestmanden", er det en sak for havnestyret. Styret vil nok berøre spørsmålet nå som den er tatt opp politisk. Mer enn det kan jeg ikke si nå. Jeg må lese Salvesens interpellasjon, svarer Aglen.

Odd A. Salvesen vil også at bystyret diskuterer fremtidig museumshavn i Nodeviga

— Er det tenkt å kreve havneavgift der også? Det er viktig at bystyret nå sier hvordan dette skal være, sier Salvesen.