JUBILEUM: Sean Helge Hoem feirer nå 10-års jubileum for Erotikkland i Dronningsgate. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: I november er det ti år siden byen fikk sin første sex-butikk, som tilfeldigvis ble liggende vis-à-vis Filadelfia i Dronningens gate, omgitt av Shalam på den ene siden og Bedehuset til Normisjon på den andre. Og i umiddelbar nærhet til både Frikirka, Metodistkirka og Misjonssambandet.

Til helvete

JUBILEUM: Erotikkland i Dronningsgate er ti år. Foto: Kjartan Bjelland

— Det var skeptiske røster da vi åpnet dørene. Spesielt fra de kristne miljøene. Vi fikk en del kjeft, kommentarer eller hva en skal kalle det, ler Hoem. - Hva sa de?

— Vi ville havne i helvete, i alle fall, sier Hoem.

- På grillen til evig tid?

— Jepp, de ropte inn, gjerne når de gikk fra møtene og kom forbi her. Stakk hodene inn gjennom døra og ropte ut, forteller han.

Kredittkort

Men selv om han er lovet exit til varmere strøk, forhindrer ikke det at nettopp de troende også hadde behov for å piffe opp sexlivene sine.

— Det kom enda til en med kredittkort fra en menighet. Han fant ut at han ikke kunne trekke det. Så han løp opp til minibanken på Shell, tok ut penger, og kom ned med kontanter som han handlet for, forteller Hoem.

— Dette viser bare at vi ikke er annerledes her sørpå, selv om vi bor i bibelbeltet. Det kunne strengt tatt vært verre, sier han.

Grovere

- Har sørlendingene andre vaner enn i resten av landet?

— Du ser det egentlig veldig tydelig når det gjelder dvd-er. Her nede er det de verste filmene som selges først, sier han.

- De verste?

— Ja, de går først. Filmene er ikke ulovlige, altså. Det er ikke vold og slike ting. Men du vet, det som verst ut på coverne, forklarer Hoem.

(Les mer under bildet)

JUBILEUM: Sean Helge Hoem eier og driver Erotikkland i Dronningsgate. Foto: Kjartan Bjelland

Blir sjekket opp — Hvordan er det stå bak skranken i en sexbutikk, er det gøy?

— Det er en litt annerledes jobb. Alle bak kassa blir jo lagt an på, humrer Hoem.

- Fortell!

— Det var en episode jeg aldri glemmer. Det kom inn en amerikansk dame i 60-70-årene. Og hun ville også ha en mann. Da jeg foreslo at hun kunne gå på nettet og søke, spurte hun om ikke jeg kunne stille opp. Jeg forklarte at jeg er homo. Men hun sto på sitt. At jeg var homo gjorde ingenting for hennes del, ler Hoem.

Eldre kunder

- Så hvem er kundene dine, og hvor godt prøver de å gjemme seg når de kommer inn?

— He-he, det er blitt mindre av at folk prøver å gjemme seg. Folk har fått et mer avslappet forhold til å handle her nå enn da vi åpnet. De yngste er rundt 25, de eldste godt over 80 år. Men det kommer fortsatt inn folk som gjemmer seg, senest ei ung jente jeg kjente igjen fra Filadelfia, som trakk på seg hetta da hun gikk inn og ut av butikken, forteller han.

- Mange artige episoder?

— Ja, det er jo en del artige historier, for eksempel han som kom innom og kjøpte ei lommemus, og kom andpusten tilbake ti minutter etterpå, svett og bustete med skjorta utenpå buksa, og forklarte fortvilet at lommemusa sprakk. Han fikk en nye, da, ler Hoem.

Kostbare løsninger

- Hvilke trender ser du i bransjen?

— En tydelig trend er at flere og flere kjøper dyrere og mer eksklusive produkter. Der man før brukte 199 kroner på en dildo, bruker man nå en del tusen på å få ordentlige ting. Folk tenker ikke så mye på lommeboka, når de skal ha noe.

Luksusfella

Hoem ble selv rikskjendis da han sto fram i TV 3-programmet Luksusfellen, der han fikk hjelp til å få orden på en mildt sagt kaotisk privatøkonomi.

— Det har nok bidratt til at vi har fått noen ekstra kunder. Ikke minst blant sommer turistene. Flere kommer innom, spør og handler. Aldri et negativt ord, bare positive reaksjoner, forteller Hoem.