KRISTIANSAND: Ifølge den danske avisen Nordjyske har også to andre grunnleggere av ferjeselskapet forlatt styret i Thy Ferries driftsselskap. Disse er Poul Røge og styreformann Rasmus Haugaard.

Fvn.no har vært i kontakt med Svein Olaf Olsen, men han ønsker ikke å uttale seg i saken.

— Slike opplysninger vil framgå av papirer, er Olsens eneste kommentar.

I MØTE: Da det forrige driftsselskapet til Thy Ferries ble slått konkurs, møtte Svein Olaf Olsen ledelsen i Kristiansand havn. FOTO: TORSTEIN ØEN Foto: Torstein Øen

FerjegründerKristiansanderen var med å starte opp Thy Ferries for litt over to år siden. Det ble mobilisert kraftig på dansk side for å få til en ferjekonkurrent til Color Line. Thy Ferries-ledelsen klarte å reise 15 millioner i aksjekapital ved å invitere lokale Thy-beboere til å kjøpe folkeaksjer.

Svein Olaf Olsen var også med på å starte ferjerederiet Master Ferries som en kort periode seilte mellom Kristiansand og Hanstholm. Selskapet ble senere kjøpt opp av Fjord Line.

Thy Ferries klarte aldri å få til drift med en konvensjonell ferje. I januar i år startet imidlertid Thy Feries en godsrute mellom Kristiansand og Hanstholm med ferja Clare. Etter to månederes drift ble selskapet slått konkurs. Samme dag opprettet Thy Ferries et nytt driftsselskap TF Cargo AS med ny ferje og frisk aksjekapital.

Ferjedriften ble imidlertid innstilt like før påske da eieren av ro/ro-skipet Victoria VI nektet å etterkomme lønnskrav fra Den Internationale Transportarbeider Federasjonen (ITF).

— Langt fra simpelt

Ifølge den nye styreformannen i selskapet, Kurt Bak, arbeides det med å finne en løsning slik at ferjedriften kan gjenopptas. Men det kan ta tid.

— Nå arbeider vi for å finne en løning, men det er langt fra simpelt, sier Bak til Nordjyske. Han vil heller ikke kommentere om det blir med nytt skip eller om rederiet har økonomiske forutsetninger for videre drift.

Ifølge Bak kom rederiet i skvis da eieren av Victoria VI nektet å betale arbeiderne minstelønn slik ITF og arbeidstakerorganisasjonen 3F krevde.

- Ble fanget

— I vår avtale om skipet stod det tydelig at alle avtaler skulle være på plass, så vi ble fanget i en sak mellom selskapet som eier godsferjen og 3F. På de vilkår er det meget vanskelig å drive en ferjerute, sier Kurt Bak.

Til den samme avisen sier Morten Bach, inspektør i ITF, at Thy Ferries selv var skyld i at ferjen måtte innstilles fordi selskapet ikke hadde sjekket at ferjeeieren hadde sine saker i orden.

— Personlig hadde jeg ikke rørt et skip hvor besetningen gikk for lønninger som her. Vi går jo ikke inn for lønnsdumping her i landet. Egentlig kunne TF Cargo ha undersøkt lønns- og arbeidsforholdne på tilsvarende skip og ruter, sier Bach.