KRISTIANSAND: — Vikaren får fortsette i lærervikariatet, men hun blir tilbudt jobb ved en annen skole i Kristiansand, sier hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Kristiansand kommune, Terje Byholt.

E-post løsning

Sent onsdag ettermiddag sendte Byholt en e-post til oppvekstdirektør Arild Rekve med et forslag til løsning. Litt senere fikk han svar fra oppvekstdirektøren om at dette var i orden.

SENDTE E-POST: Hovedtillitsvalgt i Utdanningsforbundet i Kristiansand, Terje Byholt, sendte en e-post med et forslag til løsning på vikarsaken onsdag ettermiddag. Foto: utdanningsforbundet

— Vikaren har i løpet av onsdagen gitt uttrykk for at dette er en akseptabel løsning. All vår kunnskap om denne vikaren tyder på at hun er godt skikket til å jobbe i skoleverket. Derfor har vi også bedt om at historien med voldsfilmen ikke skal tale mot henne dersom hun søker på lærerjobber i kommunen. Dette har vi foreløpig ikke fått gjennomslag for, sier Byholt.Oppvekstdirektør Arild Rekve er fornøyd med å ha landet et kompromiss i denne saken.

— Det er en riktig løsning og jeg er fornøyd med det vi har fått til, sier Rekve.

Fortid på nettet

Lærerens medvirkning i den såkalte splatterfilmen ble oppdaget da elever ved skolen søkte opp vikarens navn på internett. Vikaren måtte slutte å undervise ved skolen med umiddelbar virkning.

— Når det gjelder ansettelser av lærere er det opp til hver enkelt skole å vurdere egnetheten til søkerne. Vi har ikke et eget etisk regelverk for ansettelser i kommunen, men skolene kjenner til den generelle delen av lærerplanen som omtaler lærerens rolle, sier Rekve.

Oppvekstdirektøren henviser til flere deler av lærerplanen som sier noe om hvordan læreren skal fremstå. Der står det blant annet om lærerrollen:

Lærernes viktigste læremiddel er de selv. Derfor må de tore å vedkjenne seg sin personlighet og egenart, og fremtre som robuste og voksne mennesker for unge som skal utvikles følelsesmessig og sosialt. Fordi lærerne er blant de voksne personer som barn og ungdom får mest med å gjøre, må de våge å stå fram tydelig, levende og bevisst i forhold til den kunnskap, de ferdigheter og de verdier som skal formidles.

Skjønn

— Finnes det noe eget, kommunalt regelverk for hva som er tillatt og ikke tillatt for lærere på fritiden?

SVARTE KJAPT: Oppvekstdirektør i Kristiansand kommune, Arild Rekve, svarte kjapt på utfordringen og bekreftet at vikaren kunne fortsette vikariatet sitt ved en annen skole i kommunen. Foto: Torstein Øen

— Nei, men denne saken gjør det aktuelt for oss å se på hvordan vi kan bli bedre til å sjekke at søkere har en bakgrunn som er innenfor rammene av hva skolen trenger. Min holdning er at søkere skal være ærlige omkring sin egen bakgrunn dersom de tror at dette kan være i strid med vår oppfatning av lærerrollen, sier Rekve.- Bør skolen sjekke lærerkandidaters liv på nettet?

— Det spørsmålet blir jo veldig aktuelt i forbindelse med denne saken, men det er også et spørsmål som utfordrer oss etisk. Vi vurderer om vi skal utarbeide noe mer konkret på dette punktet for skoleverket i kommunen, sier Rekve.