KRISTIANSAND: Det var i 2. juledag i fjor at godsbåten «Clare Express» klappet til kai i Kongsgård havn øst for Kristiansand sentrum. Slepebåten «BB Connector» ryddet vei for det 115 meter lange frakteskipet.

I 17 kalde minusgrader ventet administrerende direktør i Thy Ferries, Svein Olaf Olsen, på kaia.

— Det kjennes flott. Og denne skuta er perfekt til å frakte trailere og sjåfører mellom Norge og Danmark, sa Olsen.

Ti måneder senere ligger båten klar til hugging i Grenaa i Danmark. (ekstern lenke) .

Ferjeidyllen i Skagerrak varte ikke lenge da Thy Ferries slunkne lommebok raskt ble tømt for penger. 11. mars mottok eier av Clare, Lars Lindegaard Christensen, e-post fra Thy Ferries Cargo. Det ble opplyst at egenkapitalen var tømt, og at det ble jobbet på spreng for å skaffe friske penger til driften.

Rederiet Express Shipping skulle allerede på det tidspunktet ha gitt betalingsutsettelse, men Christensen valgte likevel å gi ny utsettelse. To dager senere fikk Express shipping en e-post fra Thy Ferries. Det var opprettet et nytt selskap og kapitalen innført i det nye selskapet. Det opprinnelige driftsselskapet var slått konkurs.

Clare ble dumpet og skipet Victoria VI ble satt inn i drift .

Kristiansand Havn vurderte å ta arrest i skipet Clare for å få inn utestående midler etter konkursen i Thy Ferries Cargo. Kommunen hadde utestående omkring 240.000 kroner.

Under artikkelen kan du lese en rekke saker fvn.no har publisert om Thy Ferries og ferja Clare.